De kosten voor foodservicelogistiek zullen de komende jaren naar verwachting flink stijgen, volgens Supply Chain Magazine. Dit dwingt horecaondernemers om na te denken over het aantal keren dat ze per week geleverd worden. In Nederland worden de ruim 52.000 horecazaken gemiddeld tot wel twaalf keer per week beleverd. Gemeentelijke maatregelen zoals venstertijden en de introductie van zero-emissiezones in steeds meer binnensteden, waar alleen elektrische voertuigen mogen rijden, zorgen voor extra uitdagingen. Elektrische voertuigen kunnen namelijk minder lading meenemen dan voertuigen op fossiele brandstof, terwijl de krappe venstertijden soms leiden tot extra vervoersbewegingen.
Het FSIN verwacht dat de logistieke kosten hierdoor aanzienlijk zullen toenemen, doordat leveranciers hun wagenpark moeten vernieuwen naar elektrische voertuigen en moeten zorgen voor voldoende oplaadcapaciteit. Horecaondernemers realiseren zich vaak niet dat zij uiteindelijk de hogere kosten zullen moeten betalen. Toch zijn er mogelijkheden om de kosten te verlagen, bijvoorbeeld door minder vaak te laten leveren. Dit vraagt echter om een andere werkwijze en organisatie, iets wat veel horecaondernemers nog niet gewend zijn. De verandering is echter noodzakelijk, want wie deze kosten niet serieus aanpakt, doet zichzelf financieel tekort.
Lees hier meer