Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
waardevolle netwerkmogelijkheden en praktijkkennis

Afgestudeerden krijgen kans om ervaring op te doen bij fruitexporteurs

"Het is erg concurrerend om fruit van telers te kunnen kopen. Je moet er altijd klaar voor zijn," zegt Wayne Mudge, CEO van Cape Five Exports, een bedrijf dat zich richt op middelgrote telers, waarvan velen met retailprogramma's die ze zelf runnen en slechts weinigen die exclusief aan Cape Five leveren.

"In feite moedigen we dat aan. Ik heb liever concurrentie. Ik moedig iedereen met ambitie aan om het zelf te doen," zegt Mudge. "We blijven weg van een business waar we niets kunnen toevoegen. Er zijn genoeg mogelijkheden voor iedereen."

Vijftien jaar geleden moest het bedrijf opnieuw evalueren: ze waren geketend door de traditionele strakke focus op het VK en Europa. "Zodra we diversifieerden naar het oosten, namen onze activiteiten een hoge vlucht", zegt hij. Ze spreidden het risico in termen van hun aanbod en voegden steenfruit, blauwe bessen en citrus toe ("Er komt geen einde aan de vraag naar mandarijnen", merkt hij op) om het hele jaar door te kunnen blijven werken, en ook in termen van handelsbestemmingen.

In Europa is er nog steeds ruimte voor Zuid-Afrikaanse Pink Lady appels en Braeburns in het VK en voor Zuid-Afrikaanse peren, maar de rest van de appelmand moest elders worden aangeboden. Door de manier waarop de Europese markt zich heeft ontwikkeld, is Afrika voor hen een uitkomst geweest, vooral voor de verkoop van (grasgroene) Golden Delicious. Grannies worden in kleinere hoeveelheden verkocht, 10 tot 15% van hun appelportfolio, en Goldens zullen volgens hem dezelfde kant opgaan, waarschijnlijk verdrongen door Gala-rassen die je volgens Mudge overal kunt verkopen. "Er is nog steeds veel vraag naar Golden Delicious in Bangladesh en West-Afrika en ik denk dat er op die plaatsen veel vraag naar zal blijven."

Het grote verschil voor Zuid-Afrika, merkt hij op, is de hoge lichtintensiteit en een zeer droge zomer in de Westkaap, waar het meeste fruit (buiten citrus) wordt geteeld. "Het leidt tot een betere smaak en ik denk dat de mensen dat wel weten over ons fruit."


Links Bevin Williams van A & B Williams, een belangrijke leverancier van appelen en peren aan Cape Five, met rechts Wayne Mudge

De zaken gaan goed in China
China, een relatief nieuwe markt, neemt voornamelijk Fuji appelen af, maar er is ook ruimte voor Gala. "We proberen een paar nieuwe dingen in China. Onze klanten daar hebben gezien dat we ze precies geven wat ze willen," zegt hij. "We hebben een goede positie in China. Het is interessant om de relaties te zien die zich hebben ontwikkeld. Ik zie dat het ons een kans geeft om andere producten te verkopen, zoals peren, waarvoor we drie seizoenen geleden toegang kregen. We hebben niet veel vooruitgang geboekt, maar nu krijgen we meer aanvragen, ze willen nieuwe dingen proberen."

Ze richten zich op de Chinese retailers. "Het is beter zakendoen: de groothandelsmarkten kunnen heel goed zijn, maar ook een ramp. Retail is erg gebonden aan zijn afspraken, je krijgt zeker je prijs. Ze kunnen zich goed aanpassen, maar qua smaak moet het een zoete appel zijn, dat is heel belangrijk. Zure appelen werken daar niet."

China neemt middelgrote appelen uit Zuid-Afrika, met een voorkeur voor tweekleurige. "Ik denk dat het dilemma voor een Zuid-Afrikaanse appelteler is dat als je in het oosten wilt verkopen, Pink Lady daar niet gaat werken. We blijven het proberen, maar het lukt nooit."

India houdt van rode appelen, zegt hij, en de markt zal groeien. Zuid-Afrika voelt de concurrentie van Oost-Europese appelproducenten zoals Oekraïne en Moldavië in het Midden-Oosten en India.



Gebrek aan verzendmogelijkheden vanuit Kaapstad
"Een van de verborgen gemiste kansen in Kaapstad is dat veel rederijen, vanwege vertragingen bij het aanmeren bij de Cape Town Container Terminal, hebben besloten om in Durban te stoppen in plaats van Kaapstad. Dit kost hen te veel tijd aan de Zuid-Afrikaanse kust. Hierdoor zijn de mogelijkheden om vanuit Kaapstad te verschepen, zowel qua bestemmingen als frequentie, praktisch verdwenen. Dit is iets wat we dringend moeten proberen te herstellen."

Aan het begin van het seizoen voor het Midden-Oosten en het Verre Oosten is het inmiddels een vaste praktijk geworden om containers naar Durban te vervoeren en daar te laden, simpelweg omdat er vanuit Kaapstad te weinig verschepingsopties zijn.

Mudge herinnert zich een zending pruimen voor Dubai een paar jaar geleden: vertragingen in Kaapstad leidde tot de beslissing om de zending in twee delen te splitsen. De ene helft werd naar Kaapstad gestuurd, zoals oorspronkelijk gepland, terwijl de andere over de weg naar Durban werd omgeleid. Toen de eerste helft in Jebel Ali aankwam, was de andere helft nog steeds in Kaapstad.

Volgens Mudge is de intentie bij Transnet onder de leiding van de nieuwe CEO, Michelle Phillips, verbeterd. "Maar we zijn echt tot het uiterste gegaan. We moeten nog omhoog uit het dal klimmen. Als we die problemen konden oplossen, zou de groei veel sneller gaan. Al is de ontwikkeling nooit gestopt."



Mogelijkheden
Vanuit organisatorisch perspectief is het een uitdaging om het bedrijf te laten groeien zonder dat de loonkosten de pan uit rijzen, terwijl tegelijkertijd de sociale verantwoordelijkheden worden nageleefd. Mudge, die opgroeide op een Kaaps appelteeltbedrijf, is een groot voorstander van de overtuiging dat de land- en tuinbouwsector in Zuid-Afrika een kracht voor het goede kan zijn.

Dankzij het stageprogramma voor afgestudeerden van het Fresh Produce Exporters Forum, waarvan Mudge enkele jaren geleden voorzitter was, krijgen afgestudeerden de kans om ervaring op te doen bij fruitexporteurs. Het programma biedt hen niet alleen toegang tot werkgelegenheid, maar ook waardevolle netwerkmogelijkheden en praktijkkennis die anders vaak ontbreken. Cape Five Exports heeft in de afgelopen achttien maanden vijf nieuwe medewerkers aangenomen via dit programma.

"Het is een geweldig initiatief, want het gaat niet zozeer om de formele opleiding, maar om de netwerkkansen en de praktische kennis die Zuid-Afrikanen vaak missen. We stellen ze bloot aan alle aspecten van de keten. Ik geloof dat de land- en tuinbouwsector een cruciale rol kan spelen in de vooruitgang van dit land, en dat gebeurt ook daadwerkelijk."



Voor meer informatie:
Wayne Mudge
Cape Five Exports
Tel: +27 21 850 4640
[email protected]
https://capefive.com/