Tholen - Met Chinees Nieuwjaar voor de deur is er toch altijd een piekdrukte voor de Belgian Fruit Valley. Het bedrijf, sinds vorig jaar onderdeel van BelOrta, zet sinds afgelopen jaar weer stappen in de promotie van de Belgische Conference peren naar het Aziatische land. "Die drukte wordt zorgvuldig gepland, want we weten natuurlijk dat er in de aanloop naar Chinees Nieuwjaar een tandje bijgezet moet worden, maar dat is toch ook gelukt. Eind december zijn de volumes die kant op gegaan en we verwachten dat nu ongeveer alles binnen is", vertelt Marc Evrard van BFV.
De promotie van de Belgische Conference naar China is niet van de laatste jaren, maar is door de BFV al zo'n tiental jaar geleden opgestart, tot corona roet in het eten gooide. "We zagen dat de vraag vanaf 10 jaar geleden elk jaar groeiende was, maar begin 2020 werden we geconfronteerd met de pandemie. Toen kwam alles op een laag pitje te staan. Het ging wel door, maar je bent gebonden door de regels", legt Marc uit. "Toen het eenmaal afgelopen was, moesten we alles weer opbouwen. Alleen in China was ook veel gebeurd. Het land was gereorganiseerd en was niet meer het land dat het in 2019 was. Bovendien konden we in de coronajaren niet het contact houden met de consument. Sinds vorig jaar proberen we die aansluiting weer te vinden. Niet alleen door online aanwezig te zijn, maar ook fysiek in de winkels met de consument te communiceren en de focus te leggen op ons smaakvolle fruit. En dit jaar zien we de vraag dan ook weer groeien ten opzichte van vorig jaar. Daarbij worden we ook geholpen door de campagne met smurfenverpakkingen die we daar hebben lopen."
"Daarbij gezegd hebbende dat we altijd kijken naar het hele pakket", gaat Marc verder. "Alle markten waar we aanwezig zijn, moeten we proberen zo goed en efficiƫnt mogelijk beleveren. Of dit nu China of Duitsland is, maar dat gaat dit seizoen voorlopig naar tevredenheid. Er zijn natuurlijk altijd uitdagingen. Zo zien we dat de peren dit jaar kwalitatief vrij goed zijn, maar je moet er ook geen geheim van maken dat de gehele hardfruitsector in Belgiƫ en Nederland te maken heeft gehad met hagelstormen. Daar moeten we zo goed mogelijk mee om gaan, maar dat gaat naar behoren. Ook naar de prijsvorming. Momenteel realiseren we de beste prijzen, die we sinds lange tijd hebben gezien."
Sinds Rode Zee problemen zijn de uitdagingen alleen maar verergerd
Toch zijn er, zo geeft hij aan, nog wel wat uitdagingen dit seizoen. "Dat is met name op het gebied van verschepingen. We merken dat de rederijen toch minder nauwkeurig zijn dan ze moeten zijn, of in het verleden geweest zijn. Dat begon scheef te lopen vanaf januari 2024 met de problemen rond de Rode Zee. In feite is dat eigenlijk nooit opgelost geweest, maar alleen maar erger geworden. Ik denk dat we hierin sinds september op een hoogtepunt zijn gekomen naar stiptheid toe en dat is natuurlijk niet ideaal als je just-in-time deliveries wil doen."
Heeft dit dan ook gevolgen voor het fruit dat naar China moet? "Nou, gelukkig zitten we met een goede kwaliteit van het fruit dit seizoen, dus dat is geen probleem. Alleen je maakt programma's met importeurs en retailers in China, waarbij je toch zo dicht mogelijk tegen de eigenlijke verkoopdatum wil leveren. Zij geven aan dat ze die week dat kaliber willen en daar moeten wij weken daarvoor al op inspelen. Als je dan met vertragingen te maken krijgt, brengt dat veel extra uitdagingen met zich mee."
Toch is deze week een staakt-het-vuren afgekondigd in Gaza, waarbij ook de Houthi-rebellen aangegeven hebben niet langer buitenlandse schepen aan te vallen. Marc voorziet echter niet direct verbetering hierdoor. "Zelfs de mensen die bij de onderhandelingen aan tafel gezeten hebben, kunnen er geen zekerheid over bieden, dus dan kan ik dat zeker niet. Maar mocht de doorgang weer vrij komen, zal het toch een slok op een borrel schelen. Dan hebben we weer meer flexibiliteit, 10 dagen minder transittijd en zullen de kosten weer scherper worden. Mocht het dus effectief lukken, zou het fijn zijn, maar het is afwachten of er dan ook direct wat verandert bij de rederijen. Het is nog hoogst onzeker hoe de situatie zich gaat ontwikkelen en je hebt het ook allemaal niet zo snel weer in goede banen geleid, dus het blijft afwachten."
Voor meer informatie:
Marc Evrard
Belgian Fruit Valley
+32 1169 3411
[email protected]
www.bfv.be