Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat met de zeevaart in Rode Zee na akkoord Israël en Hamas?

De wapenstilstand tussen Israël en Hamas, die op zondag 19 januari is ingegaan, zorgt voor onzekerheid in de internationale maritieme sector. Als de Houthi's hun aanvallen op vrachtschepen in de Rode Zee stoppen, kan het scheepvaartverkeer via deze route en het Suezkanaal weer op gang komen. Dit zou kunnen leiden tot een overcapaciteit en dalende vrachttarieven. Grote rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd hebben aangegeven niet direct terug te keren naar deze wateren, maar blijven de ontwikkelingen in het Midden-Oosten nauwlettend volgen.

"We zullen de situatie en de gevolgen voor de veiligheid in de Rode Zee goed in de gaten houden", zegt Hapag-Lloyd. Maersk voegt daaraan toe: "Het is nog te vroeg om iets over de timing te zeggen." Volgens Hapag-Lloyd betekent een wapenstilstand niet automatisch dat scheepvaart via het Suezkanaal direct wordt hervat. Het aanpassen van de vaarroutes kan naar schatting vier tot zes weken duren.

Maritiem analist Lars Jensen benadrukt de onzekerheid over de reactie van de Houthi's op het staakt-het-vuren. Hij verwacht dat zowel de rederijen als de Houthi's eerst willen zien hoe stabiel de wapenstilstand is voordat definitieve beslissingen worden genomen. Het akkoord tussen Israël en Hamas omvat meerdere fases, zoals de uitwisseling van gevangenen en terugtrekking van troepen, die van invloed kunnen zijn op de keuze van rederijen om de route via de Rode Zee weer te gebruiken.

Peter Sand van Xeneta waarschuwt dat een wapenstilstand niet gelijkstaat aan vrede in de hele regio. Toch hebben rederijen plannen klaarliggen om het gebruik van de Rode Zee en het Suezkanaal geleidelijk te hervatten. Sand verwacht dat scheepseigenaren hun risicobeheer zullen aanpassen en dat de vrachttarieven mogelijk stabiliseren. Als de scheepvaart via deze route daadwerkelijk wordt hervat, kunnen de tarieven dalen.

Bron: mundomaritimo.cl

Publicatiedatum: