Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lac du Soleil enige druiventeler in Zuid-Afrika die verpakt op het veld

"Door te verpakken op het veld voorkomen we handling én de investering van miljoenen in een pakstation"

Tholen - Tien jaar terug opende In2Fruit haar productie Lac du Soleil, dichtbij Piketberg (Berg River). Het bedrijf richt zich op de teelt van tafeldruiven onder net. Uniek aan het bedrijf is dat het als enige druiventeler in de Kaap de rassen meteen op het veld verpakt, waardoor ze als enige teler in de Westkaap een BRC-certificering op het veld hebben.

BRC-gecertificeerd op het veld, daar hoort ook handen wassen bij

"Voor ons is het een manier om als de druiven rijp zijn, ze met zo min mogelijk handling zo snel mogelijk op de boot te krijgen naar de klant", vertelt manager Gerhard Oliver. De aandeelhouders van het bedrijf besloten om te investeren in een koelhuis op de farm in plaats van een pakhuis. "Druiven worden op het teeltbedrijf in containers opgeslagen en daarmee hebben we meer controle over de koelketen van de oogst tot de aankomst bij de klant."

Young Block Competition
Momenteel bestaat het vaste rassenportfolio uit onder meer Arra15, Sweet Celebration, Sweet Globe, Scarlotta Seedless, Arra29, Sweet Sapphire, Adora Seedless en Autumncrisp. Lac du Soleil zet vol in op het testen van nieuwe rassen en heeft onder meer een testblok waar achttien nieuwe variëteiten worden getest die nu allemaal één tot drie jaar oud zijn.

Smaak, shelf life, productie, grootte, productie, het zijn allemaal factoren die meespelen bij de keuze voor een druif. Dat Lac du Soleil de teelt goed in de vingers heeft, blijkt wel uit het feit dat het afgelopen jaar de eerste prijs behaalde in de Young Block Competition met het ras Autumncrisp, een onderlinge competitie tussen de telers waarbij de teelt wordt beoordeeld op tal van factoren. "Ik heb er vertrouwen in dat we dit jaar ook gaan winnen. Ook met veel andere rassen staan we in de top", vertelt Gerhard trots.

Gemiddeld oogst het bedrijf zo'n 7.500 dozen per hectare, waarvan een aandeel van 67% extra long. In totaal beslaat de plantage op het voormalige skioord 60 hectare. Alle druiven staan onder net, volgens de farm manager vooral om de schade door wind en vogels tegen te gaan. "Er zitten een paar nieuwe variëteiten aan te komen met veel potentie, zoals de Sugra54, een druif met een grote bes en een geweldige smaak. Deze zag ik voor het eerst in Bakerfield in Californië en wilde ik graag uittesten. De ARD 35 - Arra Fire Crunch - is een veelbelovend ras dat we nu voor het tweede jaar in het testblok hebben staan, alleen is het beschikbare plantmateriaal hiervan nog erg beperkt en we zullen deze winter beginnen met het planten van ons eerste commerciële blok."

Hoewel de royalty's van de rassen niet goedkoop zijn, is het volgens hem wel de toekomstgerichte weg om met deze rassen te werken. "De grootste problemen ondervinden de telers met de oudste rassen. Je wilt nu eenmaal een druif aanbieden waar de markt om vraagt." Of consumenten echt op de hoogte zijn van de verschillende rassen verschilt volgens de farm manager behoorlijk. "Sommige mensen zoeken specifiek een bepaalde variëteit en smaak, maar anderen scheren alle witte of rode druivenrassen over één kam en snappen nog niet eens dat alle druiven groen beginnen."

Iedere markt eigen voorkeur
Het Verenigd Koninkrijk is traditiegetrouw een belangrijke afzetmarkt voor de druiven van Lac du Soleil. "Daar bedienen we nagenoeg alle retailers, maar we zijn ook actief op bestemmingen als het Midden-Oosten, Ierland, Israël en in Duitsland leveren we aan de grote retailers, waaraan we onder meer een premium druif leveren in een premium kartonnen tasje. Elke markt heeft weer zijn eigen voorkeuren. Zo heeft de Europese markt liever geen Sweet Sapphire, die exporteren we dan ook veel meer naar markten als het Midden-Oosten, Maleisië en Vietnam", vertelt Gerhard. Ook luchtvracht van de druiven behoort tot de mogelijkheden, al is dat volgens de farm manager een dure aangelegenheid. "Die kosten zijn rond de 2 dollar per kilo en daarmee is de prijs van de vlucht hoger dan het product."

Op elke paktafel in het veld worden dagelijks een pallet met 120 dozen per dag verpakt. Elke tafel heeft een nummer die terug te leiden is op de verpakking. Ook mix-punnets worden op het veld verpakt. In de koeling worden de druiven teruggekoeld naar 0ºC. In de koelruimte is capaciteit voor 150 pallets, goed voor een doorstroom van 105 pallets per 24 uur. De prijs van druiven wordt dagelijks per container met de klant afgestemd. Het huidige seizoen is volgens Gerhard positief gestart. "Nu hebben we de afgelopen drie jaar goede jaren gehad, maar elk seizoen is weer verschillend. Als gevolg van de klimaatverandering is de trend de laatste jaren dat de seizoenen steeds later worden. Zo starten wij dit jaar met de oogst in week 2, terwijl dat voorheen altijd week 1 was."

Zonnepanelen
Gevraagd naar de grootste uitdaging voor de druiventeler, antwoordt Gerhard: "Vorig jaar hadden we hier in Zuid-Afrika enorm veel problemen met de logistiek vanuit de haven. Voor druiven is dat funest, want je wilt niet dat de druiven weken in de haven moeten wachten. Gelukkig gaat het dit jaar goed. Ook de problemen met load-shedding liggen gelukkig achter ons. Hier hebben we wel op geanticipeerd door te investeren in zonnepanelen. Hiermee zijn we tien maanden per jaar zelfvoorzienend op gebied van elektriciteit. Alleen tijdens de twee maanden van onze oogst hebben we voor de koeling ook elektriciteit van Eskom nodig."



Voor meer informatie:
Gerhard Olivier
Lac du Soleil / In2fruit
Tel.: +27 21 874 1055
[email protected]
https://in2fruit.co.za/lac-du-soleil/