Hoewel rood dragonfruit uit Ecuador nog steeds een nicheproduct is, heeft het een groot potentieel dankzij zijn voedingswaarden en de beschikbaarheid jaarrond. Op de Europese markt neemt de vraag langzaam maar zeker toe.
"De lokale consumptie van dit fruit is vrijwel nihil, dus onze volledige opbrengst is voor export bestemd. Europa is de belangrijkste afzetmarkt, met Spanje als grootste importeur. Ook Duitsland, België en Nederland tonen een groeiende interesse. In Noord-Amerika onderzoeken we mogelijkheden om de Canadese markt te betreden. Vietnam is een van de grootste telers van rood dragonfruit, maar we concurreren ook met Thailand, Mexico en de beginnende teelt in Peru", vertelt Julia Colina, operationeel manager van Dragon House, dat het fruit betrekt bij telers die samen over een areaal van 20 hectare beschikken.
"We beheersen het hele proces, van oogst tot export, om transporttijden te verkorten en lange opslagperiodes in koelcellen te vermijden. Op ons dragonfruit vind je geen chemische residuen, dankzij gecontroleerde teeltpraktijken", zegt directeur José Sánchez.
Hoewel China dragonfruit teelt, wordt het land niet als directe concurrent gezien op de exportmarkt. Het is zelfs een potentiële afzetmarkt. "In China wordt dragonfruit beschouwd als een bijzonder product, vaak gegeven als geschenk of gebruikt als offer, vanwege het exotische uiterlijk", legt Julia uit.
In 2024 schommelden de prijzen sterk. "De telersprijzen varieerden tussen €0,24 en €1,90 per kilo. De prijzen ondergingen de impact van de verzadiging van de Europese markt, met name in Spanje, en van de afhankelijkheid van tussenpersonen. Het beperkte de winstgevendheid van de teeltactiviteit", legt José uit.
Een van de grootste uitdagingen is het goed beheren van de oogstmomenten om een constante kwaliteit te waarborgen. "We geven ook prioriteit aan betere arbeidsomstandigheden op onze plantages en werken actief aan milieubehoud. Zo is een derde van onze grond bestemd voor het behoud van secundaire bossen, wat de lokale biodiversiteit beschermt."
Om de prijzen stabiel te houden, streeft Dragon House naar een consistente oogst. "Het is echter ook belangrijk om de bekendheid van dit fruit te vergroten. Veel consumenten weten nog niet hoe ze dragonfruit kunnen eten", vult Xavier Zambrano, voorzitter van Dragon House, aan.
Daarom is deelname aan internationale beurzen zoals Fruit Logistica en Fruit Attraction essentieel. "Het is een kans om consumenten te informeren en de markt te vergroten. We geloven dat dragonfruit zich kan ontwikkelen tot een opvallend product. Maar eerst moeten we de vraag stimuleren. In Europa is er nog weinig bekendheid met dit fruit, maar de nieuwsgierigheid naar gezonde en exotische producten neemt toe", besluit Zambrano.
Voor meer informatie:
Julia Colina Rivadeneira (COO)
Dragon House
Tel: +593 9 98359603
[email protected]
www.dragonhouse.ec