Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gunstiger bedrijfsomgeving geeft sector meer vertrouwen

Toenemende interesse voor Zuid-Afrikaanse druiven

De Zuid-Afrikaanse druivensector opereert met ongekende vooruitziendheid: met behulp van een voorspellend logistiek model worden scenario's tot wel acht weken van tevoren gesimuleerd om de meest optimale logistieke oplossingen te identificeren. Ondanks een iets latere start van het seizoen 2024/25, wordt verwacht dat de variëteiten van het midden- en late seizoen het gebruikelijke schema zullen volgen. Aan het einde van het seizoen zal naar verwachting een totaal van 76,4 miljoen kartons van 4,5 kg zijn gecontroleerd voor export.
Het Zuid-Afrikaanse druivenseizoen bevindt zich nu op een derde van zijn traject. Tot en met week 2 zijn er al bijna 25 miljoen kartons van 4,5 kg verzonden, en dat zonder noemenswaardige problemen.


Bron: SATI 2024 Statistics

Telers worden echter aangespoord om paraat te staan en flexibel te reageren op eventuele uitdagingen gedurende het seizoen, aldus Mecia Petersen, CEO van de South African Table Grape Industry (SATI). De sector vertegenwoordigt de belangen van 502 druivenproductie-eenheden. "Een van de mogelijke uitdagingen door de iets latere start van het seizoen is een knelpunt tijdens de piekvolumes in de komende weken. Daarnaast merken sommige teeltregio's dat bepaalde midden- tot late variëteiten sneller rijpen dan gebruikelijk," legt Petersen uit.
Hun logistieke model biedt waardevolle aanbevelingen voor de optimale routes naar markten en de efficiënte inzet van middelen binnen het hele logistieke proces, mocht zich een knelpunt voordoen. Dit vormt een significant voordeel ten opzichte van hoe de sector in het verleden opereerde, merkt Petersen op.

Transnova Africa, een onafhankelijk logistiek adviesbureau, werd door SATI ingeschakeld om het logistieke model te ontwikkelen dat dit seizoen wordt ingezet in de tweede fase van het project. Het model wordt tweewekelijks bijgewerkt om scenario-updates te genereren. "De resultaten kunnen dienen als hulpmiddel bij de besluitvorming op het teeltbedrijf en in de handel, met als doel de logistieke processen te optimaliseren en kosten te verlagen," legt Jacques Ferreira, SATI's manager voor commerciële sectorzaken, uit. "Bovendien kan het model zelfs de meest geschikte routes naar de markt aanbevelen in geval van weersgerelateerde havensluitingen of andere onverwachte omstandigheden."

Ferreira benadrukt dat het ontwikkelingsproces van het model op een consultatieve manier is verlopen, met betrokkenheid van spelers uit de hele waardeketen, waaronder expediteurs, overheidsinstanties, telers en andere organisaties binnen de sector. "Ons doel is om de meest actuele informatie te bieden als basis voor goed onderbouwde commerciële beslissingen," zegt hij.

Jacques Ferreira, manager commerciële sectorzaken van SATI, met CEO Mecia Petersen en Denene Erasmus, hoofd communicatie.

Autoriteiten steunen export fruitsector
"We zijn zeer bemoedigd door de benoeming van Michelle Phillips als CEO van Transnet en Barbara Creecy als minister van Transport," merkt Petersen op. "Zowel de minister als de nieuwe leiding van Transnet toont een grote bereidheid om samen te werken met de sector." Petersen ziet de commerciële achtergrond van de voorzitter van de raad van bestuur van Transnet, in combinatie met de expertise van Phillips, als een belangrijk voordeel.
Het mandaat van SATI is gericht op het waarborgen van de hoge standaard van Zuid-Afrikaanse druiven op belangrijke exportmarkten en het versterken van het merk Zuid-Afrika. Een essentieel aspect hiervan is het sneller en in optimale conditie op de markt brengen van druiven. Daarnaast speelt het kritisch onderzoeken van marktpotentieel een sleutelrol.

"Een van onze belangrijkste prioriteiten is het behouden van onze positie als voorkeursleverancier van contraseizoendruiven in het VK en de EU, waar bijna 80% van onze volumes naartoe gaat," zegt Petersen. Tegelijkertijd ligt de focus sterk op het uitbreiden van de aanwezigheid op andere markten. Zuid-Afrika heeft toegang tot zestien van 's werelds twintig grootste importmarkten voor druiven, en de onderhandelingen over markttoegang tot de Filipijnen bevinden zich in een vergevorderd stadium.


Belangrijkste druiven importerende landen (bron: SATI 2024 Statistics)

Om een marktaanwezigheid voor Zuid-Afrikaanse druiven in China te vestigen, voerde de sector vier seizoenen lang gerichte handelsbevordering. "De markt reageerde positief," zegt Petersen. "Importeurs en klanten waren onder de indruk van de kwaliteit en de smaak van het fruit. Door verschillende factoren, zoals de groei van de binnenlandse teelt en interne economische druk, is de export naar deze markt echter traag verlopen."

Vorig jaar breidde het Chinese handelsbevorderingsseizoen zich uit naar Vietnam, waar nieuwe kansen worden gezien. "Vietnam krijgt veel aandacht," zegt ze. "Het wordt beschouwd als de rijzende ster van Zuidoost-Azië, dankzij de omvang en het leeftijdsprofiel van de bevolking, die steeds meer in aanraking komt met westers voedsel, en de technologische vooruitgang in de Vietnamese retailsector."


Bron: SATI 2024 Statistics & Perishable Products Control Board (PPECB)

Noord-Amerikaanse markt trekt aan
"Er is ook veel aandacht voor de VS en Canada," zegt Ferreira. "Er is enige groei in onze export naar de VS, hoewel dit nog vanuit een lage basis is. Zuid-Afrika heeft momenteel een marktaandeel van 8% in Noord-Amerika." Meer dan de helft van die volumes bestaat uit witte pitloze bessen. Petersen voegt eraan toe: "Het is geen nieuwe markt voor Zuid-Afrikaanse druiven, maar wel een markt waar we de laatste tijd een verhoogde vraag naar Zuid-Afrikaanse druiven zien."

Dit sluit goed aan bij hun doelstelling om het marktaandeel in de Noord-Amerikaanse regio verder uit te breiden. "Er zijn mogelijkheden in de aanvoer naar de Amerikaanse markt, met kleine gaten tussen de seizoenen van Peru en Chili, en dat is precies waar wij binnenkomen," zegt ze. "We bevinden ons in het hart van deze kansen, en het vergroten van het consumentenbewustzijn over de kwaliteitsproducten die we kunnen bieden, is een cruciaal onderdeel van het vergroten van Zuid-Afrika's marktaandeel."
De handel in druiven met het Midden-Oosten en Afrika groeit bescheiden (met respectievelijk 5% en minder dan 5%).

Duurzaamheid blijft een belangrijke prioriteit voor de langetermijnvooruitzichten van de sector en op de hoogte blijven van trends in belangrijke markten, zoals de mogelijke implicaties van de Green Deal van de EU, is daar een belangrijk onderdeel van. Petersen concludeert: "Het is belangrijk dat we onszelf zien als een sector in plaats van als individuele entiteiten. Wat dat betreft staan we er goed voor."

Klik hier voor SATI's statistieken 2024

Voor meer informatie:
Denene Erasmus
South African Table Grape Industry
Tel: +27 21 863 0366
[email protected]
https://www.satgi.co.za