Alsof de strijd tegen droogte en nu regen nog niet genoeg is, worstelt de export van Braziliaanse limes nu ook met lange vertragingen tot wel 38 dagen bij de verzending. "Na een lange en ernstige droogte hebben we nu genoeg regen. We hebben geleden onder de droogte in Brazilië, nu lijden we onder de maritieme logistiek," zegt Sérgio Negrão, CEO en medeoprichter van de Braziliaanse exporteur Jagrao.
Braziliaanse limetelers zeggen dat ze zo blij zijn om na een lange periode van droogte weer modder op hun velden te zien.
Hij zegt dat ze erg opgelucht zijn met de regen. "In de derde week van november, na een lange en ernstige droogte, begon het hier in de staat São Paulo hard te regenen. En het blijft drie of vier keer per week regenen. Daar zijn we heel blij mee, want rivieren, meren en waterreservoirs bereiken weer hun normale niveau."
Hij zegt echter dat, hoewel de huidige regenval goed is, de Braziliaanse limesteelt zal worden beïnvloed door de droogte en dat volgend jaar lagere volumes worden verwacht. "De limes hebben ook geprofiteerd van de regen, maar dit jaar zullen we geen oogst hebben zoals in andere jaren. De teelt aan het begin van het jaar zal in 2025 met de helft zijn verminderd, waardoor de prijzen hier in Brazilië zouden kunnen stijgen en de prijzen in Europa misschien op een gemiddeld niveau zullen blijven."
Vertragingen in verzending van 38 dagen
Negrão zegt dat de vertragingen bij het verschepen nu hun leven moeilijk maken. "Wat het leven voor telers erg ingewikkeld heeft gemaakt, zijn de rederijen. De vertragingen in de scheepvaart zijn voornamelijk veroorzaakt door congestie in de Europese havens. Dit heeft directe gevolgen voor zowel het vertrek van het schip uit de haven van herkomst als de aankomst van de lading op de plaats van bestemming. Rederijen werken met overslagstrategieën om de impact op de Europese havens nog groter te maken, maar het gevolg is dat de transittijden toenemen. Bijvoorbeeld, voor zendingen naar Londen is de transittijd gemiddeld 16 dagen, maar deze loopt op tot 38 dagen - wat een directe zending zou zijn, er is overslag geweest in twee havens - Rotterdam en Tanger Med. Alleen al bij de overslag wordt het fruit gemiddeld 12 dagen opgehouden. Dit is verschrikkelijk voor de kwaliteit van het fruit. Een ander probleem is dat de vertragingen van de schepen de verkoop op bepaalde data, zoals de eindejaarsfeesten, wegnemen. Erger nog, we zitten in de tang van de rederijen en we kunnen er niets aan doen."
Als gevolg van de vertragingen zullen verschillende schepen uit Brazilië naar verwachting in dezelfde week van Kerst in Europa aankomen. "Verschillende schepen zullen volgende week samen aankomen. Dit heeft altijd invloed op de prijzen en de verkoop. Onze klanten zijn op de hoogte, maar de vertragingen bij de rederij zijn zo onvoorspelbaar dat iedereen in een slechte situatie terechtkomt. De klanten zijn niet blij, maar ze weten dat de schuld niet bij de telers ligt," besluit Negrão.
Voor meer informatie:
Sérgio Negrão
Jagrao
Tel: +55 169 960 99462
[email protected]
www.jagraobrazil.com