Het Zwitserse bedrijf Reitzel werkt al bijna tien jaar aan de heropleving van de Franse augurkenteelt. Na enkele jaren van recordoogsten werd 2024 echter gekenmerkt door ongunstige weersomstandigheden, wat direct invloed had op de opbrengsten.
Augurken gedijen goed tussen 15 en 35°C en kunnen in één dag in omvang verdubbelen (© Emmanuel Julien)
"Een overgangsjaar"
Normaal gesproken start de oogst eind juni, maar dit jaar begon het seizoen bijna twee weken later en eindigde het twee weken eerder. Ondanks deze verkorte oogstperiode door de weersomstandigheden, slaagden de telers erin om toch een bevredigend resultaat te behalen. In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin ideaal weer zorgde voor recordvolumes, vooral van kleinere augurken, heeft Reitzel dit jaar meer grote augurken geoogst om het aanbod beter in balans te brengen.
2024 werd zo een overgangsjaar om de beschikbaarheid van verschillende maten te stabiliseren in aanloop naar de herstart in 2025, na tien jaar van hard werken. Dit jaar werd in totaal 464 ton geoogst (328 ton conventioneel en 136 ton biologisch), tegenover 900 ton in 2023. "Het opnieuw opbouwen van een sector kost tijd. Niet elk jaar kan hetzelfde zijn, want tuinbouw blijft afhankelijk van de weersomstandigheden. We hebben nog een weg te gaan voordat de sector volledig volwassen is, maar we blijven intensief samenwerken met de telers en garanderen hen dezelfde afspraken en ondersteuning als voorgaande jaren", zegt Léopoldine Mathieu, manager Duurzame Ontwikkeling en Ketensamenwerking.
In juni lanceerde Reitzel het 'Mijn eigen augurken'-pakket, waarmee consumenten thuis kunnen genieten van zelf geteeld augurken
Hoewel 98% van de in Frankrijk geconsumeerde augurken wordt geïmporteerd (80% uit India, de rest uit andere Europese landen – Circana CAM P12 2022), heeft Reitzel sinds 2016 als doel om de Franse augurkenteelt nieuw leven in te blazen. Waar Reitzel France in 2016 begon met slechts twee telers, drie hectare en een opbrengst van 54 ton, werken er in 2024 al 22 conventionele en 4 biologische telers op bijna 30 hectare.
De augurken van Reitzel worden verkocht onder verschillende merken: HUGO (Franse augurken voor supermarkten en de foodservice), Jardin d'Orante (voor de retailmarkt), Hugo Reitzel (voor professionals in de horeca) en Bravo Hugo! (voor biologische winkelketens).
Voor meer informatie:
Reitzel France
16, rue d'Athènes
75009 Parijs (Frankrijk)
Tel: +33 (0)1 44 58 92 00
[email protected]