Ongeveer 3,5 jaar geleden deed Frutura zijn eerste overname in de productensector, waarbij de focus aanvankelijk lag op druiven, citrusvruchten en avocado's. Vorig jaar breidde het bedrijf echter zijn positie in het bessensegment uit door de overnames van Sun Belle en Giddings. Zachtfruit is het enige waar deze twee bedrijven zich mee bezighouden, waardoor ze een essentieel onderdeel zijn geworden voor Frutura om hun klanten optimaal van dienst te kunnen zijn. "De kansen in het zachtfruitsegment zijn enorm, omdat zachtfruit een van de best verkopende categorieën vers fruit is in Noord-Amerika en wereldwijd steeds verder toeneemt. Bovendien is de interesse van consumenten ongekend", zegt David Krause, CEO van Frutura. "Zachtfruit heeft alles wat de consument zoekt en het wordt in huishoudens steeds vaker gekocht."
Consolidatie van bessenmerken
"De overnames van Sun Belle en Giddings hebben ons in staat gesteld om prioriteit te geven aan zachtfruit. Door ze nu onder één merk te verkopen, is zachtfruit een van onze grootste gewascategorieën," voegt Krause toe. Het is een stap om een steeds belangrijkere leverancier van zachtfruit te worden. "Vanuit het oogpunt van de klant was het logisch om één merk te hebben, omdat het ons helpt om de klantervaring naadloos en ongecompliceerd te maken, in de richting van leveringszekerheid."
Voordat Frutura de twee zachtfruitbedrijven overnam, werkten Sun Belle en Giddings al ongeveer 15 jaar samen, aangezien Sun Belle de oorspronkelijke marketeer van Giddings Berries was. "Het merk Sun Belle is al lange tijd op de markt en wordt goed herkend in de handel. De consolidatie van al onze zachtfruitmerken onder Sun Belle is een weerspiegeling van de kracht en de reputatie van Sun Belle en het bedrijf dat Janice Honigberg in de loop der jaren heeft opgebouwd," aldus Krause.
Nieuwe divisie
De nieuwe divisie zachtfruit zal worden geleid door de nieuwe CEO van die divisie, JC Clinard. Hij wordt belast met de rebranding van alle bessenactiviteiten van Frutura als Sun Belle, inclusief de rebranding van Frutura's bessenactiviteiten in Mexico naar Sun Belle Mexico. Deze activiteiten worden geleid door Patricio Cortés. Clinard heeft ruime ervaring met een aantal van Frutura's belangrijkste gewassen en een brede kennis van de zachtfruitsector. Voordat hij bij Frutura kwam, werkte hij bijna twintig jaar bij het in Florida gevestigde Wish Farms, een wereldwijde leverancier van zachtfruit. "De kans bij Frutura voelde als een eenmalige carrièrekans. Ik heb het geluk dat ik bij een reeds succesvol bedrijf kan werken en kan voortbouwen op hun staat van dienst op het gebied van innovatie, discipline en ondernemerschap, die in het DNA van Frutura lijkt te zijn ingebakken," zegt JC Clinard.
JC Clinard
Mogelijkheden voor aardbeien
Naast het optimaliseren van Sun Belle tot een echt verticaal geïntegreerde onderneming, blijft Frutura zoeken naar investeringsmogelijkheden in het zachtfruitsegment. "Het is wenselijk om een middelgroot aardbeienbedrijf toe te voegen om de portefeuille van 52 weken zachtfruit per jaarrond te completeren. We richten ons op de vier belangrijkste bessensoorten, waaronder bramen, frambozen, blauwe bessen en aardbeien. Op dit moment zijn we echter ondervertegenwoordigd in aardbeien. Ons volumeaandeel in aardbeien wordt niet geëvenaard door de markt en we kijken nu naar meer mogelijkheden", aldus Krause.
Genetica stimuleert consumptie
Bovendien is het bedrijf op zoek naar mogelijkheden op het gebied van genetica voor zachtfruit, zowel via Frutura's onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf Black Venture Farms als via genetisch materiaal van derden. Hoewel Black Venture Farms, een volledige dochteronderneming van Sun Belle Mexico, haar eigen veredelingsprogramma heeft, zal Frutura blijven zoeken naar de beste rassen die beschikbaar zijn, ongeacht van wie ze afkomstig zijn. "De huidige genetica zorgt voor een betere kwaliteit en een grotere vraag. Het is een geweldige tijd voor zachtfruit. We zijn klaar om ons op elk vlak te verbeteren om onze klanten optimaal van dienst te zijn," aldus Clinard. Krause is het ermee eens dat goede variëteiten de consumptie stimuleren. "We zien hoe de veredeling van druiven de consumptie stimuleert en we hebben een aantal prachtige genetische variëteiten voor zachtfruit in de pijplijn die een stap in deze richting zullen zijn."
Voor meer informatie:
Maureen Crow
Frutura
[email protected]
www.fruturaproduce.com