De markt voor avocado's is op dit moment sterk. "Het aanbod is minder dan normaal voor deze tijd van het jaar en de vraag is hoog in afwachting van de aanbiedingen voor Kerst en Nieuwjaar", zegt Brooke Becker, SVP Sales voor Mission Produce. "Hierdoor zijn de prijzen voor alle maten sterk."
Zoals gebruikelijk in december is Mexico de belangrijkste leverancier van avocado's voor de VS, met extra aanvoer uit Colombia. "De meeste avocado's uit Mexico zijn kleiner van formaat, met minder beschikbaarheid van grotere maten (40 en groter), maar dit zal naar verwachting verbeteren naarmate het seizoen vordert," zegt Becker.
Vooruitkijkend naar de komende maand verwacht de sector een sterke verkoop en promotiemogelijkheden voor de feestdagen. Dit omvat natuurlijk de planning voor de Super Bowl, die in 2025 op 9 februari valt. In 2024 werd er 28.259 ton avocado's verkocht in de twee weken voorafgaand aan de wedstrijd, wat volgens onderzoek van Circana $133 miljoen aan omzet opleverde.
Avocado's en voetbal combineren
"Het football-seizoen is een uitstekende tijd voor retailers om te scoren met promoties, winnende displays en inkoopbundels voor alles wat met avocado te maken heeft," zegt Becker, eraan toevoegend dat guacamole volgens onderzoek van AFM/Quantilope door een derde van de voetbalfans wordt beschouwd als de beste snack voor de wedstrijddag. Dit betekent dat de tropische vrucht zich leent voor cross-merchandising in de winkel met affiniteitsartikelen zoals tomaten, uien en tortillachips. "Tijdens het college football-seizoen stijgen fruitmanden gemiddeld met $41 als er avocado's inzitten." Ze voegt er ook aan toe dat het bedrijf retailers kan helpen te profiteren van point-of-sale merchandising en promoties met seizoensgebonden promoties.
Promoties zijn echter niet alleen gericht op footballevenementen. Omdat januari de maand is van goede voornemens rondom gezond eten, is dit ook een uitstekende tijd om avocado's te promoten. "Dit jaar steeg de verkoop van avocado's in de sector met 16% in januari ten opzichte van december 2023," zegt Becker. Zij voegt eraan toe dat het bedrijf succes heeft geboekt met het gebruik van zakken in de avocadocategorie om het product te helpen verkopen. Dit idee past Mission Produce nu ook toe op mango's met de recente introductie van Retail-Ready Mango Bags, een verpakking van vier snackmango's. "Sinds 2019 hebben zakjes voor 100 procent bijgedragen aan de volumegroei van avocado's. We zijn daarom enthousiast over de lancering van een product dat een vergelijkbare impact kan hebben op de mangocategorie," aldus Becker.
Voor meer informatie:
Jenna Aguilera
Mission Produce
[email protected]
www.missionproduce.com