Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruchthof Nagel viert 75-jarig jubileum

Duitse pionier in bananenrijping richt zich meer en meer op convenience-segment

Fruchthof Nagel in het Duitse Neu-Ulm vierde in oktober zijn 75e verjaardag. Van een voormalige pionier op het gebied van bananenrijping heeft het traditionele Zuid-Duitse bedrijf zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een full-service dienstverlener voor groothandelaren en retailers met in totaal drie vestigingen. Een van de huidige groeisegmenten van het bedrijf is het brede assortiment convenienceproducten.


Het hoofdkantoor in Neu-Ulm

Na de oprichting van het bedrijf in 1949 deed zich de kans voor om een bananenrijperij over te nemen die tijdens de oorlog was stilgelegd. Dit betekende dat de oprichter van het bedrijf, Kurt Nagel, de eerste was die bananen naar Neu-Ulm bracht in de naoorlogse periode: aanvankelijk werden elke week ongeveer 80 trossen per trein geleverd en in de regio verdeeld met twee vrachtwagens. Aan het einde van de jaren 1950 werd het productassortiment geleidelijk uitgebreid toen Herbert Löffler bij het bedrijf kwam werken. Door de constante uitbreiding groeide het bedrijf meerdere malen uit zijn jasje. Daarom verhuisde het hoofdkantoor van het bedrijf meerdere malen en werden er in de loop der jaren nog twee locaties geopend in Ilsfeld en Worms. Vandaag de dag zijn er bijna 100 moderne koelwagens in gebruik.

De convenience verwerkingshal

Convenience blijft groeien
Naast de retail bestaat het huidige klantenbestand ook uit weekmarkthandelaren, kantinekeukens en cateraars. Naast de traditionele handel is het dienstenpakket van het bedrijf onder leiding van Claus-Martin Löffler, de huidige eigenaar en Managing Director, uitgebreid met logistieke diensten in de levensmiddelensector en de eigen convenience-productie.


Fruchthof Nagel beschikt over een modern wagenpark met koelwagens.

Onze verschillende bedrijfsonderdelen zijn nauw met elkaar verbonden en optimaal geïntegreerd dankzij de beschikbare gekoelde opslagruimte op ons hoofdkantoor in Neu-Ulm. Vooral convenience is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Producten zoals kant-en-klare salades of kant-en-klare, d.w.z. reeds geschilde, gewassen en gesneden groentemixen, genieten een sterke vraag. Hier hebben we het grote voordeel dat we het fruit en de groenten die we ontvangen ter plaatse verwerken. Hierdoor blijft de versheid langer behouden, waardoor we geen toevoegingen van welke aard dan ook hoeven te doen en de transportroutes zo kort mogelijk kunnen houden," zegt Löffler, die het bedrijf in 1999 overnam van zijn vader Herbert.

Koopgedrag wordt gekenmerkt door prijs-kwaliteitverhouding in plaats van duurzaamheid
Als dienstverlener in de keten gelooft het bedrijf dat het goed gepositioneerd is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, benadrukt mede-directeur Stephan Westphal. "We merken ook dat onderwerpen als transport en energie-efficiëntie steeds belangrijker worden in de sector. Daarom zijn dit ook de prioriteiten die we onszelf hebben gesteld en waarop we ons richten in onze huidige bedrijfsstrategie." Het is belangrijk om ons voortdurend aan te passen aan de veranderende randvoorwaarden: "Door het huidige economische klimaat in combinatie met de focus op waar voor je geld, komen zaken als duurzaamheid weer op de achtergrond te staan als het gaat om koopgedrag."


Het driekoppige managementteam van Fruchthof Nagel: van links naar rechts, Stephan Westphal, Claus-Martin Löffler en Daniel Brenneise.

Bureaucratie en onzekerheid
Daniel Brenneise, die het trio aan het roer van Fruchthof Nagel compleet maakt, ziet de situatie in een soortgelijk licht. "Dit zijn ongetwijfeld uitdagende tijden, niet in de laatste plaats omdat sommige klanten steeds prijsgevoeliger worden. Als gevolg van kostendruk en personeelstekorten zijn sommige klantengroepen gedwongen om hun openingstijden te beperken, wat uiteindelijk leidt tot een daling van de omzet voor ons als retailers. Omgekeerd wordt de omzetgroei op andere gebieden geneutraliseerd door de alsmaar stijgende kosten voor ons. We hebben ook te maken met steeds meer bureaucratische eisen, terwijl de huidige politieke situatie allesbehalve stabiel is. Uiteindelijk worden we geconfronteerd met veel onzekerheden. Dit maakt het voor ons steeds moeilijker om het boekjaar en de toekomst in het algemeen te plannen. Ik zou de afgelopen boekjaren en het huidige boekjaar dan ook als even uitdagend willen bestempelen."


Het rijpingsproces van bananen.

Digitalisering, automatisering en KI
Ondanks meerdere uitdagingen is het management positief over de nabije toekomst. "We zullen er alles aan doen om ons bedrijf klaar te maken voor de toekomst en een prettige en veilige werkgever te blijven. De onderwerpen digitalisering, automatisering en kunstmatige intelligentie (AI) zijn zeker een grote kans om op sommige gebieden nog efficiënter te worden en om eerder onbenut potentieel te benutten. Een andere factor die ons ook zal bijblijven is de vermindering van de CO₂-uitstoot. Ook al liggen er nog een aantal taken voor ons, we zijn er over het algemeen van overtuigd dat we de toekomst positief kunnen vormgeven door voortdurende aanpassingen en toegewijd teamwerk", besluit Brenneise.

Voor meer informatie:
Claus-Martin Löffler, Stephan Westphal, Daniel Brenneise
Fruchthof Nagel GmbH
Otto-Renner-Str. 11
89231 Neu-Ulm, Duitsland
Tel: +49 (0) 731 9771 121
[email protected]
www.fruchthof.de

Publicatiedatum: