Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Worden noten basisvoedsel?"

In Italië blijft de markt voor noten sterk groeien. Dit komt door een toenemende vraag en een groeiend bewustzijn van de voedingswaarde en veelzijdigheid van deze producten.

"Noten zijn inmiddels een vast onderdeel van het eetpatroon van veel Italianen. Ze hebben hun plek veroverd in een gezonde en uitgebalanceerde voeding. Je kunt je zelfs afvragen of noten de status van basisvoedsel beginnen te krijgen", aldus de managers van Madi Ventura, een Genovese notenverwerker. Volgens gegevens van marktonderzoeksbureau Circana, bijgewerkt tot oktober 2024, heeft de Italiaanse notensector een omzet van € 877 miljoen behaald in supermarkten, hypermarkten en kleine zelfbedieningszaken. In totaal werden 68.000 ton noten verkocht, wat zowel qua waarde als volume een stijging is ten opzichte van vorig jaar.

De meest dynamische segmenten van de markt
Binnen de markt springt het segment van de gedopte noten eruit, goed voor 36,1% van de omzet en 26,3% van het volume. Amandelen en walnoten zijn hierin de koplopers. Walnoten groeiden met 24,6% in volume en 19,7% in waarde. Cashewnoten behoren tot de snelste stijgers, met een groei van 27,1% in volume en 23,3% in waarde.

Ook geroosterde noten doen het goed, met een stijging van 7,8% in volume en 11,2% in waarde. Pistachenoten, geroosterde cashews en amandelen dragen hieraan bij. Mixen van noten blijven populair en lieten een stijging zien van 15% in waarde en 17% in volume.

Daarnaast winnen notenrepen terrein, dankzij hun handige en gezonde karakter voor consumptie buitenshuis. Dit segment groeide met 17% in waarde en 19,5% in volume ten opzichte van vorig jaar.

De positieve trend in notenverkopen zette zich de afgelopen maanden door. In oktober steeg de omzet en het volume met 14%, en in het kwartaal was er een groei van +12%. De feestdagen spelen een grote rol in de vraag naar producten zoals noten in de dop, gedroogd fruit, dadels en vijgen. Vooral vijgen en dadels, typische kerstproducten, zagen in oktober een sterke stijging van+13,5% in volume en 14,7% in waarde.

Innovaties en vooruitzichten voor de komende maanden
"De markt voor noten blijft zich uitbreiden, met goede vooruitzichten op lange termijn", zegt Madi Ventura. "De interesse groeit zowel bij consumenten als bij de handel. Het winterseizoen, samen met een stabiele beschikbaarheid van de oogst, kan de vraag verder aanjagen."

Voor meer informatie:
Madi Ventura S.p.A.
Via San Vincenzo, 2
16121 Genova – Italië
Tel: +39 (0)10 599431
[email protected]
www.madiventura.it

Publicatiedatum: