Tholen - Met de omslag van het weer ziet Henk Vlaeminck van Van Dijk Foods dat er nog altijd een goede vraag is naar druiven op de markt. "Elke week worden ze duurder. We zitten nu volop in het Italië-seizoen en hoewel ze kwalitatief heel goed zijn, hebben ze daar volumetechnisch geen topseizoen", zo vertelt de Vlaamse importeur.
Het betekent, zo stelt Henk, dat er voor de komende periode nog wel een licht tekort op de markt kan ontstaan. "Door het droge en warme weer hebben ze in Italië dus minder volumes dan andere jaren. Daarnaast zit het overzeese fruit uit Peru nu wel op het water, maar dat duurt nog wel even voor deze beschikbaar zijn. Over een week of drie verwachten we wel wat aanvoer, maar voor de echte goede kwaliteit zullen we toch al snel aan begin december moeten denken."
Of er dan wel weer meer dan voldoende volume binnen zal komen, durft Henk niet te zeggen. "Normaal gesproken zou er komend Peru-seizoen iets meer naar Europa moeten komen, maar het is lastig, omdat het niet altijd te maken heeft met een goed of slecht teeltseizoen in Peru. Er worden ook keuzes gemaakt of ze het naar Europa sturen of naar andere continenten. Als Europa vorig jaar goede prijzen heeft gehad, wordt er meer naar Europa gestuurd, maar als de Verenigde Staten betere prijzen maakte, gaat er meer die kant op. In dat opzicht blijft het dus koffiedik kijken en moeten we het voor nu nog even doen met Italiaanse druiven."
Hiervoor werkt Van Dijk Foods met Agricoper, die haar witte en rode variëteiten onder het merk Lavinia de markt op brengt. "Zij zijn echt gespecialiseerd in top variëteiten, zoals Autumn Crisp, Allison en Sweet Globe. Dat is echt een wonder der natuur, als ik het zo mag zeggen. En dat zijn ook variëteiten die aanslaan bij de consument. Je ziet het sowieso dat de seedless variëteiten elk jaar beter verkopen. Dit gaat dan weer een beetje ten nadele van de seeded, waarvan we elk jaar de verkoop drastisch achteruit zien gaan."
Op de vraag of seeded dan snel volledig van het spectrum zal verdwijnen, voorziet Henk daar in de toekomst zeker een mogelijkheid in. "In de nabije toekomst zal het nog niet gebeuren, maar op de lange termijn acht ik de kans zeker aanwezig. Generaties veranderen en mensen raken steeds meer aan een andere smaak en textuur gewend. Toen ik jong was, zocht ik gele, zachte druiven. Hedendaags wil iedereen crunchy, groene druiven. Dat wordt van generatie op generatie overgedragen en is een kwestie van gewenning."
Sweet Celebration
"Dit zie je dus nu ook in de variëteiten met of zonder pit", gaat hij verder. "Toen ik jong was, werd er al een beetje ingepeperd dat je op moest passen voor pitten. Dit werd steeds meer een vanzelfsprekendheid in de loop der jaren. De mensen groeien daarom nu op met seedless druiven, waardoor het standaard is geworden. Als je kijkt naar de jongere generatie, die hebben geen benul meer dat er van nature pitten in druiven zitten. Dat is net als met telefoons of, om in het onze sector te houden, met seizoenen in fruit. Jongeren raken zo gewend aan iets, zoals het bij de hand hebben van een telefoon of dat al het fruit altijd beschikbaar is. Zij hebben nooit meegemaakt dat er in de winterperiode geen druiven of aardbeien zijn. En precies dit zie je nu ook in de seedless. Het is vanzelfsprekend geworden, waardoor iedereen zonder na te denken seedless koopt en dan helpt het natuurlijk ook dat variëteiten als de Autumn Crisp tegenwoordig echte jumbo druiven zijn. Bijna kleine pruimen. Die populariteit groeit ieder jaar en dat zal ook niet meer veranderen, verwacht ik."
Voor meer informatie:
Henk Vlaeminck
Van Dijk Foods
Kempenarestraat 50
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32 15 55 65 61
[email protected]
www.vandijkfoods.be