Kroatische retailmarkt ziet omzet met 16% stijgen
Volgens het Agentschap voor de bescherming van de marktconcurrentie (AZTN) zal de omzet van de Kroatische retailmarkt in 2023 met 16,1% stijgen tot €7,73 miljard. In zijn laatste studie analyseerde AZTN de financiële resultaten van 44 retailers, met 5.140 onderlinge verkooppunten (+144 ten opzichte van 2022). Op categorieniveau hadden bakkerijproducten en zoetwaren de hoogste gemiddelde marges, gevolgd door verse groenten en fruit en frisdranken.
Bron: esmmagazine.com
VK: Vakbond wint Tesco 'fire and rehire' strijd
Een vakbond van winkelpersoneel heeft een strijd gewonnen bij het Hooggerechtshof tegen Tesco over de zogenaamde "fire and rehire"-plannen van de supermarktgigant. De ruzie ontstond in 2021 nadat Tesco had voorgesteld om personeel in sommige distributiecentra te ontslaan en opnieuw aan te nemen tegen een lager loon. De vakbond Usdaw zei "blij te zijn met dit resultaat".
Bron: bbc.com
Costco overschrijdt €500 mln omzetgrens in Spanje
De Amerikaanse retailer Costco heeft voor het eerst de €500 mln omzet in Spanje overschreden, dankzij de opening van nieuwe winkels en een toename van het aantal leden. Costco Wholesale Spanje behaalde een omzet van €544 mln in het boekjaar 2023, een stijging van 29% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Bron: esmmagazine.com
VK: James Hall en leveranciers sparren over verse ideeën
Meer dan 20 leveranciers van vers voedsel aan SPAR Supermarkten in het noorden van Engeland kwamen een dag samen om te netwerken, ideeën uit te wisselen en te brainstormen over mogelijkheden voor meer samenwerking.
Bron: spar-international.com
TikTok-influencers voeden de trend voor milieuvriendelijke diëten
Millennials en Gen Z ruilen steeds vaker ongezond voedsel in voor biologische producten, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Ondanks de stijgende voedselrekeningen heeft onderzoek van Soil Association Certification aangetoond dat bijna de helft van de 25-34-jarigen in het VK zich gelukkiger voelt bij het kopen van biologisch voedsel omdat ze geloven dat ze een positieve invloed hebben op het milieu.
Bron: dailymail.co.uk
Spanje: Eroski helpt klanten collectief meer dan €33 mln te besparen
De prijsverlagingen die de Spaanse retailer Eroski heeft doorgevoerd op meer dan 5.700 producten, hebben klanten geholpen om in de eerste helft van 2024 een gezamenlijke besparing van meer dan €33 mln te realiseren. Als onderdeel van de 'Siempre buenos precios' (Altijd goede prijzen) mand, verlaagde het de prijzen van ongeveer 576 producten om extra besparingen van €13 mln te genereren. Producten in dit seizoen zijn onder andere groenten en fruit, vis, vlees, brood, eieren, melk, yoghurt, pasta en rijst, maar ook huishoudelijke schoonmaakproducten en producten voor persoonlijke verzorging.
Bron: esmmagazine.com