Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis:

"Nederlandse bedrijven verkochten dit jaar aanzienlijk meer tomaten"

Stijging verkoop tomaten, 10 procent minder groenten en fruit in de horeca en de NL supermarktomzet groenten en fruit neemt met 5 procent toe bij een gelijkblijvend volume. Dit zijn zomaar enkele resultaten die te vinden zijn in het dashboard marktinformatie van GroentenFruit Huis, zo schrijft Wilco van den Berg.

Een korte toelichting op de drie genoemde punten
In de eerste vijf maanden van 2024 is door Nederlandse bedrijven 311 miljoen kilo tomaten (incl. een deel re-export) aan klanten in het buitenland (vooral buurlanden) verkocht. Dit was duidelijk meer dan een jaar eerder toen de productie lager was vanwege hoge energiekosten. Maar vergeleken met 2021 is het nog altijd 12 procent lager.

Voor veel horeca- en recreatiebedrijven viel het eerste halfjaar van 2024 letterlijk en figuurlijk in het water. De overvloed aan regen en de gestegen kosten hebben negatieve impact gehad op de resultaten. Dit valt ook terug te zien in de inkoop van verse groenten en fruit. Zo kochten bedrijven in de horeca en catering van januari tot en met half augustus (week 32) bijna 10 procent minder groenten en fruit dan vorig jaar.

Supermarkten in Nederland verkochten dit jaar tot en met half augustus (week 32) in gewicht gemeten bijna evenveel groenten en fruit als vorig jaar. De omzet steeg echter met 5 procent, zoals blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van Circana (voorheen IRI).

Er ging 2 procent meer aan gewicht van onbewerkte groenten langs de kassa. Onder de stijgers vallen producten als hashtag#ui, hashtag#komkommer, hashtag#tomaat en hashtag#paprika. Het verkochte gewicht van gesneden verse groenten daalde met 1 procent en ook de fruitverkoop (-2%) lag onder het niveau van 2023.

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: