Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jardines Urbanos

Panama zet in op pitahaya

Met 20 jaar ervaring in de land- en tuinbouwsector heeft Jardines Urbanos besloten om te beginnen met de teelt en toekomstige export van pitahaya, aldus Xavier Mora, General Manager.

Dit Panamese bedrijf, dat zich aanvankelijk richtte op de productie van gras voor sportvelden en woonwijken, heeft de afgelopen vijf jaar zijn activiteiten uitgebreid met de introductie van pitahaya in zijn gewassen. "We begonnen met een halve hectare in 2019 en momenteel hebben we zeven hectare, waarvan vier en een half in volle productie," zegt Mora. De pandemie heeft hun uitbreiding vertraagd, maar in 2021 hebben ze de groei hervat en richten ze zich nu op de internationale markt, met name Europa en Azië.

Hoewel Jardines Urbanos nog niet is begonnen met exporteren, benadrukt Mora dat het bedrijf van plan is om in 2025 te beginnen met exporteren. "We verwachten volgend jaar ongeveer 35 ton pitahaya te oogsten en in 2026 willen we 60 ton bereiken. Maar niet alles zal bestemd zijn voor de internationale markt; de lokale markt is ook een belangrijk onderdeel van onze strategie," zegt hij.

De pitahaya die ze telen is van de rode variëteit en enkele andere variëteiten. Hoewel Jardines Urbanos nog geen internationale certificeringen heeft, is het bezig deze te verkrijgen, waarbij normen zoals GlobalGAP prioriteit hebben om toegang te krijgen tot de Europese markt. "We zullen deelnemen aan beurzen zoals Fruit Attraction in Spanje, in het Propanama paviljoen (Paviljoen 4: stand 4E17) om de markteisen beter te begrijpen en vooruitgang te boeken bij het verkrijgen van de benodigde certificeringen," zegt hij.

Panama biedt niet alleen een gunstig klimaat voor de teelt van pitahaya, maar ook land met ideale eigenschappen, volgens Mora. "We zijn gevestigd in de Arco Seco van Panama, een gebied dat, hoewel tropisch, minder last heeft van regen en een hoge mate van helderheid heeft, wat bevorderlijk is voor de optimale ontwikkeling van het fruit," legt hij uit. Dankzij deze omstandigheden, gecombineerd met bodems die perfect geschikt zijn voor pitahaya, kan Jardines Urbanos kwaliteitsvruchten leveren, die zoet zijn en met een levendige kleur. Deze kwaliteiten hebben de interesse op de internationale markten doen groeien. "Onze productie is geconcentreerd tussen mei en oktober, met pieken in juni en juli, en we zijn ervan overtuigd dat ons fruit zich zal onderscheiden door zijn smaak en uiterlijk," voegt Mora toe.

De volgende grote stap voor Jardines Urbanos is het consolideren van hun export, met luchttransport als belangrijkste route, hoewel ze zeetransport niet uitsluiten, afhankelijk van de vraag. "We zijn nog steeds aan het leren over de beste logistieke strategieën, maar we zijn er zeker van dat onze pitahaya een goede plek zal vinden op de internationale markt," concludeert Mora.

Voor meer informatie:
Xavier Mora (algemeen manager)
Jardines Urbanos
Tel: + 507 6670 0985
[email protected]
www.jardinesurbanos.com

Publicatiedatum: