Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel van der Pluijm, Feeling Fresh:

"Door weersextremen kan onze rol als gatenvuller op de Noord-Amerikaanse markt alleen maar groter worden"

Tholen - Op 1 oktober is Marcel van der Pluijm vijf jaar actief met Feeling Fresh. Met de coronapandemie een half jaar na de start, was het begin uitdagend te noemen, maar de exporteur op Noord-Amerika en Japan kijkt tevreden terug op de eerste jaren. "Ik heb hiervoor bij twee fantastische coöperaties gewerkt, maar als je diep in mijn hart kijkt, is het opereren met een kleinschalig team toch iets wat beter bij me past. Er komt veel meer op je bordje van het aansturen van het team tot de financiën en de verkoop, maar juist die combinatie vind ik erg leuk!"

Noord-Amerika vormt al sinds de start de focusmarkt. "Dat is ook de markt waar al sinds 1993, toen ik begon bij Minnaar Holland, mijn expertise ligt. Die handel heb ik altijd het leukste gevonden en ik heb dan ook niet de ambitie om de afzetlanden uit te breiden. Paprika's en aubergines vormen de hoofdmoot van onze handel en daarnaast leveren we er een breed assortiment specialiteiten omheen voor onze klantenkring die bestaat uit groothandels, retailers, foodservice, maar ook telersorganisaties."

"Het zijn niet meer de volumes van vroeger die naar Noord-Amerika gaan, maar tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat deze tak van sport altijd zal blijven bestaan. Nederland zal altijd aanvullend blijven op de Canadese en Mexicaanse producties, maar het extremere weer biedt ook weer kansen voor de export van Hollandse vruchtgroenten. Hierdoor wordt onze rol als gatenvuller op de Noord-Amerikaanse markt alleen maar groter. Dan is er weer een hurricane in Florida, dan weer overstromingen in Californië en met name voor de buitenteelten wordt het zodoende steeds lastiger. Daar kunnen we vanuit Nederland goed op inspelen."

Het huidige exportseizoen verloopt volgens de exporteur - die kantoor houdt in De Lier - tevredenstellend. "Door de pandemie hebben we nog niet veel 'normale' jaren meegemaakt, maar ik ben er wel van overtuigd dat we er alleen maar sterker en creatiever uit zijn gekomen. Dit jaar verloopt de afzet een stuk beter dan vorig jaar. Luchtvrachttarieven liggen weer op het pre-coronaniveau. Wel is de wisselkoers door rente en inflaties wat zwakker geworden, dat hadden veel experts niet aan zien komen en dat is voor onze export iets nadeliger."

Vooruitblikkend op de komende vijf jaar, benadrukt Marcel dat hij het belangrijk vindt dat de collega's veel werkplezier hebben. "Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar het moet ook gewoon leuk zijn. Ik ben trots op het team dat we nu vormen. Uiteindelijk draait alles om Passion for Produce: de passie voor ons mooie vak zal ervoor zorgen dat we dagelijks met plezier ons werk doen. Ik geef de mensen veel vrijheid, onder meer in de werktijden, maar als het moet gebeuren, dan staan we er met z'n allen. Ik ga de groei van het bedrijf niet tegenhouden, maar wil wel het kleinschalige karakter met het persoonlijke contact te allen tijde behouden."

Voor meer informatie:
Marcel van der Pluijm
Feeling Fresh
+31 (0)6 53 37 28 91
[email protected]
www.feelingfresh.nl