Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dit jaar geen vertragingen of tekorten"

Ondanks de vakantieperiode was de zomerstilte in de AGF-sector dit jaar redelijk beheersbaar. "We hebben voortdurend goede verkopen kunnen noteren, niet alleen voor vruchtgroenten, maar in het algemeen. Dit is te danken aan onze klantengroei in de afgelopen jaren," zegt Murat Günes, inkoper en verkoper bij Westfalen Frischdienst in het Duitse Hamm.

De aangeboden hoeveelheden vruchtgroenten zijn altijd voldoende geweest om aan de vraag te voldoen, zelfs tegen relatief hoge prijzen. "Het prijsniveau in het gehele assortiment is opnieuw gestegen ten opzichte van vorig jaar, net als de logistieke kosten en de tol. Tegelijkertijd zijn er echter ook producten die tegen lagere prijzen worden aangeboden, zoals cantharellen tijdens de eerste fase van het seizoen."

Westfalen Frischdienst fungeert vooral als groothandelspartner voor cateraars en kantinekeukens. "Qua aantallen eenheden en verpakkingen zijn we met ongeveer 20 procent gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar. Groenten en fruit vormen ongeveer 25-30 procent van onze totale omzet. We streven ernaar cateraars alles uit één hand te bieden. Artikelen zoals bestek en porselein zijn nieuwe toevoegingen aan ons assortiment. Vooral in het groente- en fruitsegment hebben we ons aanbod vorig jaar uitgebreid met cressen."


Een deel van het groente- en fruitassortiment van Westfalen Frischdienst

De vollegrondsgroenten komen voornamelijk uit de regio, terwijl de vruchtgroenten voornamelijk in Nederland onder glas worden geteeld. De Natura trostomaten en -paprika's zijn een vaste favoriet geworden. Günes: "Tijdens de energiecrisis moest de teelt gedeeltelijk worden stilgelegd vanwege de kosten. Dit jaar waren er echter geen vertragingen of tekorten. Er is een naadloze overgang geweest van Spanje naar Nederland, en ik verwacht ook een normale overgang aan het einde van het seizoen."


Naast vruchtgroenten behoren ook wilde en gekweekte paddenstoelen tot de topproducten in het assortiment

Extra kosten in de toeleveringsketen
Günes zegt verder dat het moeilijk blijft om de extra kosten in de toeleveringsketen door te berekenen aan cateringklanten. "De btw-verhoging op 1 januari 2024 was een grote tegenslag voor restauranthouders. Er is echt weinig speelruimte: aan de ene kant zijn onze kosten ook gestegen en die moeten dienovereenkomstig worden gedekt. Aan de andere kant moeten we de klant wat speelruimte geven, ook al zijn de marges in de groothandel vrij laag."

Uitbreiding van het bedrijf
Vorig jaar werd een nieuw bedrijf opgericht, Koyash Union. Het bedrijf gaat fungeren als een onafhankelijk importagentschap voor conserven en non-food producten. "Er lopen enkele interessante projecten, maar die zijn nog in ontwikkeling," besluit Günes.

Voor meer informatie:
Murat Günes
Westfalen Frischdienst GmbH
Gallberger Weg 35
59063 Hamm, Duitsland
Tel: +49 2381 904 9910
[email protected]
www.westfalenfrischdienst.de

Publicatiedatum: