De World Container Index van Drewry daalde afgelopen week met 2% tot $5.319 per 40ft container. Dit is 49% lager dan de piek van $10.377 tijdens de pandemie in september 2021, maar nog steeds 274% hoger dan het gemiddelde tarief van $1.420 in 2019.
De gemiddelde samengestelde index tot nu toe dit jaar bedraagt $4.077 per 40ft container, wat $1.273 hoger is dan het 10-jaar gemiddelde tarief van $2.803, dat beïnvloed werd door de uitzonderlijke omstandigheden tijdens de Covid-periode van 2020-2022.
Vrachttarieven van Shanghai naar Genua daalden met 5% of $394 naar $6.788 per 40ft container. Ook de tarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden met 4% of $327 tot $7.429 per feu. Evenzo daalden de spotprijzen van Rotterdam naar New York met 1% of $ 27 tot $1.934 per 40ft box.
Daarentegen stegen de tarieven van Shanghai naar Los Angeles met 2% of $98 naar $6.401 per 40ft container. Ook de tarieven van Shanghai naar New York stegen met 1% of $ 47 naar $ 8.811 per feu. Ondertussen bleven de tarieven van Rotterdam naar Shanghai, Los Angeles naar Shanghai en New York naar Rotterdam stabiel. De recente stijging van de vrachttarieven op de trans-Pacifische routes naar de Amerikaanse west- en oostkust is grotendeels te wijten aan de dreigende staking van de International Longshoremen's Association (ILA). Deze Noord-Amerikaanse vakbond vertegenwoordigt havenarbeiders langs de oostkust van de Verenigde Staten en Canada, de Golfkust, de Grote Meren, Puerto Rico en de binnenwateren. De staking, die gepland staat voor 1 oktober, heeft geleid tot een verwachte stormloop om goederen te verschepen voordat deze van start gaat. Hierdoor verwacht Drewry dat de tarieven op de trans-Pacifische routes in de komende weken verder zullen stijgen.
Bron: drewry.co.uk