Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gartenfrisch Jung over suikermaïs en snijsla

"Dankzij regenval minder irrigeren"

Zomertijd betekent barbecueën: Gartenfrisch Jung GmbH, een grote producent van maaltijdsalades en suikermaïs, is sinds het begin van de Duitse slaoogst begin mei volop in beweging. "Door het koude en natte weer was de piekbelasting enorm. Naar mijn mening heeft het weer echter een positief effect gehad op de gewassen: we hebben dit jaar veel minder hoeven irrigeren. Regenwater heeft namelijk een andere invloed dan kunstmatige irrigatie. Dit heeft bijgedragen aan een uitstekende kwaliteit en hoge eenheidsgewichten, vooral in de vroege stadia. Daardoor hadden we meer dan voldoende producten voor onze eigen behoeften in de convenience-productie en konden we ook enkele producten aan derden leveren," zegt Daniel Jung, die de vierde generatie in het familiebedrijf vertegenwoordigt.

Buiten het binnenlandse seizoen kan de convenience-fabrikant flexibel putten uit geïmporteerde goederen, voornamelijk uit de eigen contractteelt in Portugal. Jung: "Er was een soepele overgang voor de gewassen uit onze eigen teelt in Portugal, zoals andijvie, frisée, groenlof en radicchio. Hetzelfde gold voor de gewassen die we betrekken uit Spanje, Frankrijk of Italië. Er waren slechts kleine tekorten aan Portugese andijvie in de winter, maar geen grote knelpunten die we niet konden oplossen."


De regenval had een grotendeels positief effect op de slateelt.

Toegenomen vraag naar laaggeprijsde slamixen
Net als bij veel andere plantaardige producten zijn de gevolgen van de inflatie en de lagere koopkracht ook voelbaar in de slaschappen, vervolgt Jung. "De markt is zich momenteel aan het heroriënteren, waarbij steeds meer iets goedkopere componenten aan de mixen worden toegevoegd in plaats van fijne premiumsalades. Hoewel deze trend vorig jaar al bestond, denk ik dat hij dit jaar wat intensiever is geworden. Op dit moment gaan we ervan uit dat deze trend zich in de nabije toekomst zal voortzetten." Vergeleken met vorig jaar waren er geen grote prijsveranderingen voor snijsla.

Suikermaïs blijft aan belang winnen
De Duitse suikermaïsoogst begon ook begin juli. Om een naadloze aanvoer te garanderen, wordt aan het begin van het seizoen ook verse suikermaïs van Portugese oorsprong aangeboden. Volgens de eerste opbrengstprognoses zou de oogst van onze eigen Duitse teelt dit jaar ongeveer in lijn moeten zijn met het meerjarige gemiddelde. "De situatie was dit jaar behoorlijk gespannen, omdat we in sommige gevallen niet konden zaaien vanwege de natte omstandigheden. Desondanks zijn we slechts met een kleine vertraging van ongeveer een week met de oogst begonnen in vergelijking met voorgaande jaren. Afgezien daarvan heeft de regenval eigenlijk alleen maar een positief effect gehad op de suikermaïsteelt. We verwachten zelfs een lichte stijging van de opbrengst in vergelijking met de afgelopen twee jaar," voorspelt Jung.

Suikermaïs blijft toenemen in populariteit, vervolgt de specialist. "Je merkt dat consumenten op zoek zijn naar barbecue-alternatieven voor vlees. Naast voorgekookte suikermaïs in verpakkingen van twee stuks, bieden we sinds een jaar of tien ook gemarineerde suikermaïs aan, die nu permanent te vinden is in een aantal grote winkelketens." In de afgelopen jaren is de teeltcapaciteit in Duitsland relatief constant gebleven. "We verkeren natuurlijk in de gelukkige omstandigheid dat we ook in Portugal over grote teeltcapaciteiten beschikken, waardoor we ook de mogelijkheid hebben om vroeg of laat in het seizoen extra product te leveren en het seizoen strategisch te verlengen."


Suikermaïsoogst

40 jaar Gartenfrisch Jung GmbH
Gartenfrisch Jung GmbH werd opgericht in 1984 en viert daarom dit jaar haar 40-jarig bestaan. In de loop der jaren heeft het bedrijf zich ontwikkeld van een puur agrarisch bedrijf tot een van de marktleiders in de vers- conveniencesector. Sinds twee jaar maakt het bedrijf deel uit van de Kramer Group. "We zien al veel positieve synergie-effecten en zijn vooral blij met de toegenomen slagkracht", concludeert het bedrijf.

Voor meer informatie:
Daniel Jung
GARTENFRISCH Jung GmbH
Hermann-Jung-Straße 2
74249 Jagsthausen, Duitsland
Tel.: +49 7943 8930
[email protected]
www.gartenfrisch.de

Publicatiedatum: