De handel in groenten en fruit blijkt dit jaar bijzonder uitdagend, merkt Ralf Wisser, Managing Director van zijn gelijknamige bedrijf op de groothandelsmarkt van Frankfurt. "Er is geen enkel gemakkelijk product. De fruithandel is momenteel uiterst problematisch voor alle productassortimenten en herkomsten. Bijvoorbeeld in de steenfruitsector worden zelfs minimale schilgebreken of misvormingen niet geaccepteerd, zowel bij Franse premiumproducten als bij goedkopere alternatieven. Dit heeft een aanzienlijke impact op de verkoopprijzen: als niet wordt voldaan aan de uitzonderlijke kwaliteitsnormen, daalt de prijs niet met 10-20 procent, maar soms met 70-80 procent. Bij een normaal foutenpercentage kunnen enkele dozen per pallet door de kwaliteitscontrole vallen, wat een enorme invloed heeft op de nettowinst."
"Uiteindelijk geven onze klanten alleen de kwaliteitsnormen door die hun eigen klanten stellen, wat op zich begrijpelijk is. Maar ik vraag me af waar deze prijsspiraal zal eindigen. Tegenwoordig moeten producenten een veel groter deel van hun oogst sorteren dan vroeger, en het percentage fruit dat niet meer geschikt is voor de verse markt neemt toe. Dit drijft de prijzen omhoog. Wanneer zal deze prijsspiraal doorbroken worden?" zegt Wisser.
"Daarnaast zien we dat de Franse abrikozenrassen de laatste 20 jaar sterk zijn uitgebreid om het seizoen te verlengen. Helaas heeft de veredeling van rassen ook veel mislukkingen gekend, waardoor het nu een loterij is geworden. Dit risico kan niet langer worden genomen. Eén ding is duidelijk: als consumenten hoge prijzen betalen voor een topproduct, moet het ook uitstekend smaken. Ze moeten absoluut het 'aha'-moment ervaren dat het de moeite waard was om bij een gespecialiseerde winkel te kopen. Als we hierin niet slagen, zullen klanten afgeschrikt worden en ergens anders kopen."
Ralf Wisser runt het bedrijf met dezelfde naam sinds 2007 en zijn klanten zijn onder andere wekelijkse markthandelaren.
Uitzonderlijke situatie voor rabarber
Het koude, natte weer had dit jaar ook een negatieve invloed op de afzet. Wisser: "April en mei, met de vroege aardbeien en asperges, zijn absoluut sleutelmaanden in de jaaropbrengst. Dit jaar was het echter een absolute ramp door het weer, wat vooral te wijten was aan de zwakke verkoop aan weekmarkten." Volgens Wisser waren er echter geen knelpunten in de aanvoer als gevolg van het slechte weer. "Alleen rabarber was dit jaar een negatieve uitschieter. Door de koude en natte omstandigheden in april waren er een aantal lelijke, spaghetti-dunne stengels, die toch werden meegenomen vanwege de toch al krappe aanvoersituatie. In normale jaren zouden zulke producten echter absoluut onverkoopbaar zijn geweest."
Een even krappe aanvoersituatie tekent zich nu af voor regionale pruimen, vervolgt Wisser. Hij is al op de hoogte van bedrijven met tekorten tot 80 procent. Op de lange termijn heeft hij echter vertrouwen in de toekomst van de regionale steenvrucht. "De pruim staat nu ook steeds meer in de belangstelling van jongere consumenten, maar niet als bewaar- of bakvrucht, maar eerder als zoete lekkernij. Het gaat niet zozeer om de variëteit, maar om de smaak."
Zicht op de verkoopstand van Ralf Wisser GmbH in de centrale markthal van de groothandelsmarkt
Regionaal zachtfruit
Het bedrijf werd in de jaren 90 opgericht met weekmarkten in Frankfurt am Main en transformeerde zichzelf in 2004 met de opening van de nieuwe groothandelsmarkthal in Frankfurt tot een groothandel in alle soorten zachtfruit en asperges. Het productassortiment werd snel uitgebreid zodat klanten het hele jaar door een assortiment fruitige premiumproducten kon worden aangeboden. In 2014 werd nog een tak geïntegreerd met de overname van een groothandel in aardappelen, uien en knoflook.
Toch is regionaal zachtfruit nog steeds een van de belangrijkste productfocuspunten van Ralf Wisser GmbH. "Als het gaat om regionale aardbeien, frambozen en bramen, hebben we bijna een overaanbod in de Rijn-Main regio. Blauwe bessen uit regionale teelt zijn daarentegen vaak ondervertegenwoordigd vanwege de bodemgesteldheid. We proberen onze klanten echter zoveel mogelijk Duitse blauwe bessen aan te bieden, omdat deze overwegend in de juiste verpakking worden aangeboden, d.w.z. los of in een kartonnen bakje, in tegenstelling tot geïmporteerde producten."
Manden met aantrekkelijk gekleurd fruit
Voor meer informatie:
Ralf Wisser
Ralf Wisser GmbH
Groothandelsmarkt Frankfurt
Tel: +49 (0)69 50 00 42 190
[email protected]
www.ralf-wisser-gmbh.de