VK streeft naar meting van 1 miljard levensmiddelen per maand bij herziening inflatie
Groot-Brittannië zal maandelijks prijsgegevens verzamelen van meer dan 1 miljard eenheden van de verkoop van levensmiddelen via scanners in supermarkten wanneer het volgend jaar een nieuw systeem invoert om de inflatie in de retail te meten, aldus het Britse bureau voor de statistiek. Het Office for National Statistics, dat bezig is met de modernisering van de manier waarop het informatie over de economie verzamelt, zei dat de stap in maart 2025 de grootste update tot nu toe van het verzamelen van inflatiegegevens betekende en 50% van de retailmarkt omvatte.
Bron: reuters.com
Oostenrijk: Interspar benoemt Christian Brettner tot verkoopdirecteur
Interspar Oostenrijk heeft de benoeming aangekondigd van Christian Brettner als verkoopdirecteur vanaf augustus 2024. Als nationaal verkoopdirecteur zal Brettner nu verantwoordelijk zijn voor 70 Interspar hypermarkten in Oostenrijk en hun operationele management.
Bron: esmmagazine.com
Online winkels Estse supermarktketens nog steeds grotendeels verliesgevend
De aanpak van grote supermarkten om online producten te verkopen loopt sterk uiteen. In tegenstelling tot Coop en Barbora, de laatste gerund door Maxima, wordt de e-winkel van Rimi voor het eerst winstgevend. Coop en Grossi beschouwen e-commerce echter niet als economisch levensvatbaar. De e-winkel van Rimi doet het goed, met een omzetgroei van bijna 37% in het afgelopen jaar. Online aankopen zijn echter nog steeds goed voor minder dan 5% van alle verkopen, vergeleken met het Verenigd Koninkrijk waar online verkopen een tiende uitmaken.
Bron: err.ee
Covid-19 advertentieverbod in Duitsland leidde tot 6% minder omzet
In het voorjaar van 2021, tijdens het hoogtepunt van de Covid-19- pandemie, stelde een van de 16 deelstaten van Duitsland een advertentieverbod in, waardoor retailers gedwongen werden om alle gedrukte reclame in die deelstaat drie weken lang stop te zetten. Volgens de auteurs van een nieuwe studie leidde het geïmproviseerde experiment tot een daling van 6% in de verkoop van levensmiddelen in die staat. De collegiaal getoetste studie, gepubliceerd in het INFORMS tijdschrift Marketing Science, is getiteld "The Effect of an Ad Ban on Retailer Sales: Insights from a Natural Experiment".
Bron: informs.org