Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paris Direkt GmbH in Münster:

"Estse cantharellen worden steeds populairder bij fijnproevers en in het topsegment van de horeca"

De eerste Estse cantharellen van het seizoen van dit jaar zijn in de laatste week van juli in Duitsland aangekomen. "We verhandelen de Estse cantharellen naast de Litouwse producten, die nu steeds schaarser worden, en later zullen we ook Zweedse cantharellen aanbieden. De Noord-Europese producten zijn ongeveer 20-30 procent duurder dan de Balkan-cantharellen, maar zijn iets geler en fijner van kwaliteit. Door het koelere klimaat in Estland zijn er ook nauwelijks problemen met zonnebrand, wat weer betekent dat het minder moeite kost om de producten schoon te maken en dat er minder afval is. Over het algemeen merken we dat de Estse producten zich steeds meer als horeca-product profileren en vooral populair zijn bij fijnproevers en in toprestaurants," zegt Ramazan Gülnar, groothandelaar van paddenstoelen en directeur van Paris Direkt GmbH in Münster, die al voor het derde jaar op rij cantharellen uit Estland aanbiedt.

De paddenstoelgroothandel in Münster biedt zijn klanten in Duitsland en daarbuiten nu het hele jaar door verse cantharellen uit de hele wereld. Het Marokkaanse seizoen wordt gevolgd door het aanbod uit Portugal en vanaf april komen de zaken langzaam op gang met product uit Macedonië en Servië. De komst van Bulgaarse en Roemeense wilde paddenstoelen markeert het begin van het klassieke hoogseizoen. "We hebben echter gemerkt dat het hoogseizoen eerder begint en dat cantharellen steeds vaker worden gebruikt als voorjaarsartikel naast asperges." Gülnar observeert deze trend al een paar jaar, bevestigt hij.


Fijne cantharellen uit Estland. Het langzamere groeiproces geeft de cantharellen relatief meer smaak en een stevigere consistentie.

Lagere marges brengen de wilde paddenstoelensector in gevaar
Volgens Gülnar was de start van het seizoen dit jaar nogal instabiel. "Qua kwaliteit was de start van het seizoen onvergelijkbaar met vorig jaar. Het was ook aanhoudend nat in Roemenië en Bulgarije, wat een negatieve invloed had op de cantharellen. Vooral in Bulgarije droeg dit bij aan een algeheel tekort. Gelukkig is Litouwen iets eerder begonnen dan andere jaren." Het is moeilijk in te schatten hoe lang het seizoen van Noord-Europese cantharellen zal duren. "Vorig jaar boden we tot in december Estse producten aan. Zelfs in Spanje en Portugal waren cantharellen nog in november verkrijgbaar, maar er was een gebrek aan vraag naar producten uit deze landen van herkomst. In dit opzicht is de handel in wilde paddenstoelen altijd goed voor een verrassing." Door de gestegen arbeids- en logistieke kosten zijn de marges in de hele toeleveringsketen verder gedaald, vervolgt de paddenstoelenexpert.

Naast cantharellen zijn ook eekhoorntjesbrood traditioneel erg populair vanaf de nazomer. "Op veel plaatsen in Roemenië wordt eekhoorntjesbrood al ijverig verzameld, maar om kwaliteitsredenen wordt het vooral gebruikt in de industrie en minder op de versmarkt. Vorig jaar boden we Roemeense eekhoorntjesbrood aan vanaf 10 augustus. In Bulgarije daarentegen heeft eekhoorntjesbrood de neiging om marktaandeel te verliezen, en wel om twee redenen: ten eerste geeft de natuur ze gewoon niet meer, met andere woorden, er is elk jaar minder eekhoorntjesbrood. Ten tweede wordt het ook steeds moeilijker om genoeg mensen te krijgen om ze in het wild te verzamelen."


Cantharellen in de beproefde houten bakjes

Koersbepaling draagt bij aan de gunstige verkooptrend
In de afgelopen jaren heeft Paris Direkt GmbH zich geleidelijk ontwikkeld tot een totaalleverancier van paddenstoelproducten. Om te kunnen blijven groeien in het zeer concurrerende marktsegment waren strategische beslissingen essentieel. "We bieden onze klanten nu alleen Nederlandse champignons in plaats van Poolse. Hoewel deze iets duurder zijn om in te kopen, rechtvaardigt de kwaliteit de hogere prijs. We zien momenteel een goede prijs-prestatieverhouding voor champignons, wat wordt weerspiegeld in de navenante hoge vraag. De horeca is wat vertraagd door het weer, terwijl we meer hebben geleverd aan kantinekeukens en gemeenschappelijke catering. In alle productassortimenten konden we de verkoop in het eerste en tweede kwartaal met bijna een derde verhogen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We worden ook geholpen door de uitbreiding van ons bezorggebied: tijdens het vakantieseizoen vervoeren we over het algemeen minder volume in NRW omdat veel mensen op vakantie gaan. We leveren echter ook aan de Oostzee en aan Zuid- en Oost-Duitsland, dus we profiteren ook van het toerisme en het geheel is weer in evenwicht."

Voor meer informatie:
Ramazan Gülnar
Paris Direkt GmbH
Lise-Meitner Straße 7b
48161 Münster, Duitsland
Tel: +49 (0)2534 977540
[email protected]
www.paris-direkt.net

Publicatiedatum: