Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondanks sterke kostenstijging boekt Spaanse champignonsector goede resultaten

De champignon blijft ruimte winnen in het schap in Spaanse supermarkten ondanks de prijsstijging door een tekort aan stro, een essentiƫle grondstof voor de teelt, en andere uitdagingen zoals de toenemende beperking op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

"De droogte in Spanje heeft geleid tot een groot gebrek aan tarwestro, een belangrijke grondstof voor het substraat waarop champignons worden geteeld", vertelt Aitor Sanzol, adjunct-directeur van Ayecue, het op een na grootste teeltbedrijf van champignons in Spanje met een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 14 miljoen kilo.

"De stroprijzen zijn verdrievoudigd en het heeft de compostproducenten gedwongen om het uit andere landen te importeren, voornamelijk uit Frankrijk, dat wel over grote volumes beschikte en ons in staat heeft gesteld onze teelt verder te zetten", vervolgt hij.

"Champignons zijn evenwel nog duurder geworden dan eerder al het geval was door het verbod op bepaalde gewasbeschermingsmiddelen, opgelegd door de Europese Commissie, terwijl ze als enige een hoge effectiviteit toonden tegen sommige ziekten in de paddenstoelenteelt. De gemiddelde opbrengsten nemen dus af en de kosten worden steeds hoger, wat de grootste zorg wordt voor de telers op middellange en lange termijn. Het treft zowel de telers met moderne installaties als, en eigenlijk nog harder, de traditionele kwekers die vooral de conservenindustrie van product voorzien", geeft Aitor Sanzol aan.

Ondanks alles blijven champignons volgens de adjunct-directeur van Ayecue relatief betaalbaar binnen het groenteassortiment. "Paddenstoelen blijven zelfs ruimte winnen in het schap in Spanje, waar nog veel groeimogelijkheden zijn als we het consumptieniveau vergelijken met dat van andere Europese landen zoals Portugal, Nederland en Duitsland. Er loopt nu een Europese promotie voor de consumptie van champignons die hopelijk helpt om de bekendheid van dit product en zijn gezondheidsvoordelen te vergroten."

Spanje is zelfvoorzienend in champignons, vraag en aanbod zijn in evenwicht. "De teelt van exotische paddenstoelen is veel minder groot en is ook vertraagd door de economische terugval, die bovendien een impact lijkt te hebben op de afzet van het biologische product", geeft Aitor Sanzol aan.

Ayecue heeft dit jaar de "Smaak van het Jaar"-prijs gewonnen in Spanje voor hun champignon THE REAL CHAMPION. "Dit is de eerste keer dat er een prijs wordt uitgereikt in de categorie champignons", zegt Aitor. "We vinden het belangrijk een merk te ontwikkelen dat herkenbaar is bij de consumenten."

Voor meer informatie:
Aitor Sanzol
Ayecue
Mob: +34 652804147 (Spanje)
[email protected]
www.therealgreenfood.com/