De afgelopen jaren waren zwaar voor de paddenstoelensector, met de ene grote uitdaging na de andere, stelt Tomasz Stańko, COO van de Poolse exporteur Arctic. "Aan het begin van de pandemie waren de bestellingen van de supermarkten echt goed, maar de horeca lag stil. Het resulteerde destijds in een overaanbod. Vanwege die verhoogde interesse van de supermarkten zijn sommige telers overgeschakeld op klasse I-producten en hebben ze de focus op de retail gelegd. Na Covid-19 begon dan de oorlog in Oekraïne, met een stijging van de teelt- en verwerkingskosten tot gevolg: elektriciteit, rentetarieven, verpakkingen, arbeid, enzovoort. Het minimumloon in Polen is in twee jaar tijd met bijna 40% gestegen. Nu lijken de opbrengst en de kosten op een stabiel niveau te liggen, de laatste maanden hebben we geen grote veranderingen gezien."
Ook de handel is de laatste tijd vrij stabiel volgens Stańko. "Voor ons is de vraag de afgelopen maanden vrij constant geweest. Natuurlijk zien we altijd enkele ups en downs tijdens het seizoen, onder meer met een stijging tijdens de feestdagen. Op dit moment zijn onze belangrijkste exportmarkten Zweden en Noorwegen, maar we werken hard om in contact te komen met meer klanten in het VK en Denemarken. Gezien onze inspanningen om telkens te verbeteren in kwaliteit zijn we ervan overtuigd dat we de meest veeleisende klanten in deze twee landen kunnen bedienen."
Vanwege de wereldwijde economische uitdagingen zullen consumenten waarschijnlijk paddenstoelen van hun boodschappenlijstje schrappen. Daardoor is de focus van Arctic een beetje verschoven, legt Stańko uit. "Bedrijven kijken tegen kostenstijgingen aan, maar de consumenten ook. Ze geven minder geld uit aan dingen die ze niet absoluut nodig hebben en op het boodschappenlijstje staan paddenstoelen niet bovenaan. Alleen paddenstoelen met een goede kwaliteit en de juiste houdbaarheid kunnen ons in leven houden."
Volgens Stańko zijn de prijzen vrij gelijk in alle teeltlanden, wat betekent dat het bedrijf moet vertrouwen op zijn geavanceerde kennis om voorop te blijven in de concurrentie. "Aangezien de teeltkosten in heel Europa een beetje vergelijkbaar zijn geworden, verschilt ook de verkoopprijs niet zoveel meer. Het voordeel van de Poolse teelt is dat we zeer geavanceerde technologieën hebben, efficiënt zijn en voortbouwen op veel kennis", besluit Stańko.
Voor meer informatie:
Tomasz Stańko
Arctic Sp. z o.o
Tel: +48 783 646 792 (Polen)
[email protected]
https://arcticproduce.pl