VK: M&S voor derde jaar op rij gekroond tot beste supermarkt Volgens een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek van consumentenwaakhond Which? is Marks & Spencer opnieuw de beste Britse supermarkt. Aldi en Lidl waren de enige twee ketens die vier van de vijf sterren kregen voor "waar voor je geld". Geen enkele supermarkt kreeg vijf sterren na een jaar van stijgende voedselinflatie.
Bron: kamcity.com
België: Intermarché verdubbelt omzet Dankzij de integratie van de 83 overgenomen supermarkten van Mestdagh kon Intermarché haar omzet in België meer dan verdubbelen. De Franse groep Les Mousquetaires, die naast Intermarché ook winkelketens als Netto, Bricomarché en Roady bezit, heeft opnieuw een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg met 10% tot € 39,9 mld, exclusief de verkoop van brandstoffen. Het leeuwendeel van deze inkomsten kwam van supermarktketen Intermarché, goed voor € 28,8 mld (+8,8%). Discountketen Netto bracht € 1,6 mld op (+ 15,7 %), terwijl de doe-het-zelfketens in totaal € 3,4 mld realiseerden.
Bron: retaildetail.eu
VK: Voedingsprijsinflatie daalt in februari naar laagste niveau in twee jaar Dalende energiekosten en een prijzenoorlog tussen Britse supermarkten hebben de voedselinflatie vertraagd tot het laagste niveau in bijna twee jaar, een opsteker voor huishoudens die proberen om te gaan met hun krappe budgetten. De kosten van vlees, vis en fruit daalden in februari, wat betekent dat de voedselprijzen vorig jaar met 5% stegen, tegenover 6,1% in januari en het laagste percentage sinds mei 2022, volgens de winkelprijsindex van het British Retail Consortium (BRC).
Bron: theguardian.com
Frankrijk: Parijse rechtbank keurt reddingsoperatie Casino van miljardair Kretinsky goed Het Casino buyout consortium van de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky liet weten dat de Parijse rechtbank zijn plan heeft goedgekeurd om een met schulden beladen Franse retailer te redden via een versnelde beschermingsprocedure.
Bron: reuters.com
22,9% van de bedrijven in de EU deed aan online verkoop in 2022 In 2022 deed 22,9% van de EU-ondernemingen aan online verkoop, wat 0,1 procentpunt (pp) hoger was dan in 2021 (22,8%). Tussen de EU-landen varieerde het percentage ondernemingen dat aan onlineverkoop deed aanzienlijk. Het hoogste percentage werd genoteerd in Litouwen (38,9%), Zweden (38,1%) en Denemarken (36,7%). Het laagste percentage werd daarentegen genoteerd in Roemenië (12,9%), gevolgd door Luxemburg (13,4%) en Bulgarije (15,1%).
Bron: ec.europa.eu
Spanje: Metro investeert in Spaanse bezorgdienst Bezorgspecialist Pro a Pro, dat deel uitmaakt van Metro, heeft een ambitieus investeringsplan opgesteld om zijn Spaanse activiteiten tegen 2030 uit te breiden. Het merendeel van deze investeringen zal in de komende drie jaar worden gedaan en zal van Pro a Pro Spanje een toonaangevende leverancier van voedselbezorgdiensten voor de georganiseerde horeca in Spanje maken.
Bron: newsroom.metroag.de
Frankrijk: Na een zwak 2023 ziet Auchan ruimte voor verbetering 2023 was een moeilijk jaar voor Auchan, met dalende verkopen en winsten. Toch ziet de Franse retailgroep ruimte voor verbetering dit jaar, dankzij de overname van Casino-winkels en de alliantie met Intermarché. De omzet van de groep daalde vorig jaar met 2% tot
€ 32,2 mld, maar op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2,5%.
Bron: retaildetail.eu
VK: Noodsituatie op gezondheidsgebied: 15% van de Britse huishoudens leed vorige maand hongerVolgens de Food Foundation tracker had 15% van de huishoudens in het VK, wat neerkomt op ongeveer 8 mln volwassenen en 3 mln kinderen, in januari te maken met voedselonzekerheid, omdat de hoge voedselprijzen de portemonnee van gezinnen met een laag inkomen bleven treffen. Bijna twee derde (60%) van de huishoudens met voedselonzekerheid gaf aan minder fruit te kopen en 44% kocht minder groenten omdat ze worstelden met de aanhoudende kosten van levensonderhoud. Daarentegen kocht slechts 11% van de huishoudens met voedselzekerheid minder fruit en 6% minder groenten.
Bron: theguardian.com
Spanje: Eroski opent meer dan 50 franchisewinkels in 2024 Supermarktcoöperatie Eroski rapporteerde een stijging van 10,6% j-o-j in de franchiseverkoop in 2023 en breidde zijn netwerk uit tot 628 winkels. Dit jaar wil Eroski ongeveer 57 extra franchises openen, voortbouwend op het momentum dat in 2023 werd bereikt.
Bron: esmmagazine.com