Tholen - Door de dreiging van de Houthi-rebellen in de Rode Zee hebben inmiddels meerdere rederijen aangegeven te opteren voor de tocht langs Kaap de Goede Hoop. Het heeft de nodige consequenties voor de export van Europa naar Aziatische landen. Zo ook voor Belgian Fruit Valley, die op dit moment midden in het exportseizoen van, met name, peren naar het verre oosten zitten. "We zitten in de opmaat naar het Chinees Nieuwjaar, wat commercieel de belangrijkste verkoopperiode van het jaar is. De vertraging zorgt toch voor een forse storing van het handelsverkeer", vertelt Marc Evrard van Belgian Fruit Valley, wat sinds kort geïntegreerd is bij BelOrta.
"Dat het geen ideale situatie is moge duidelijk zijn", vervolgt hij. "Kwalitatief lijken er echter weinig tot geen problemen te zijn. De kwaliteit van het fruit is zeer goed dit seizoen, waardoor wat extra transittijd hierin geen gevolgen hoeft te hebben. We rekenen normaal op een vervoerstijd van ongeveer een maand, maar na aankomst zou het onder goede omstandigheden nog een maand bewaard kunnen worden. Daar zullen voor ons geen consequenties zijn."
"Aan de andere kant is het wel een probleem in de programma's die we hebben lopen met retail en partners. Daar zit je ook wel redelijk dicht in de buurt bij just-in-time leveringen, waar nu wel een onderbreking in zit. Zeker met goederen die reeds geladen zijn, word je plots geconfronteerd met vertragingen. Varen langs Kaap de Goede Hoop zorgt toch al snel voor 10 dagen extra transittijd. Zeker in een periode waarin de export naar Azië in groten getale gebeurt, is dat niet wenselijk. Voor toekomstige zendingen kunnen we met onze relaties aldaar natuurlijk wel op in spelen, maar het is zeker een probleem voor wat al geladen is of onderweg is."
Slow Steaming
Marc durft nog niet te spreken wat de definitieve gevolgen hiervan zullen zijn, want er zijn nog altijd factoren die invloed kunnen hebben op de vervoerstijd. "Het is moeilijk in te schatten, want rederijen die langs Kaap de Goede Hoop varen doen nu ook bepaalde Middellandse Zee havens, waar ze anders aangemeerd waren, niet aan. Bovendien varen containerschepen tegenwoordig trager in verband met 'slow steaming' (waarbij minder uitgestoten wordt). Als bepaalde schepen besluiten voor deze uitzonderlijke situatie toch weer sneller te varen, kan de vertraging ook fors beperkt blijven. We zullen hierbij een vinger op de pols moeten houden."
Toch is de situatie, zo geeft Marc aan, verre van gewenst . "Chinees Nieuwjaar is de drukste verkoopperiode in het land. Ook voor ons is het commercieel gezien een zeer belangrijke periode. Deze vertragingen kunnen dan betekenen dat een groot deel van de goederen niet tijdig of op het geplande moment de consument zullen bereiken. Het zorgt dus sowieso voor een verstoring van het handelsverkeer en is vervelend voor relaties die je hebt opgebouwd op de Aziatische markten."
Overleg
Hoe lang de situatie nog aanhoudt, is niet veel over te zeggen. "Het is zo'n ingewikkelde en explosieve situatie dat wij ook enkel kunnen afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Aan de andere kant is de handel sinds 2014 al vele malen verstoord geweest. Hierin hebben we ons constant moeten aanpassen aan nieuwe scenario's en realiteiten en dat is in dit geval niet anders. Het voornaamste wat wij nu moeten en kunnen doen is heel goed in kaart brengen wat de situatie precies is en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan voor de komende weken. Hierin laten we ons goed informeren en uiteindelijk staan we altijd in contact met onze partners om snel te kunnen schakelen indien nodig."
Voor meer informatie:
Marc Evrard
Commercieel Directeur
Belgian Fruit Valley
+32 1169 3411
[email protected]
www.belorta.be