Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruchthandel Burkert:

"Ik ben een groot voorstander van herbruikbare kratten"

Van de fundamentele structuurverandering op de groothandelsmarkt in München over verpakkings- en producttrends in groenten en fruit tot de huidige onderhandelingen over het nieuwe gebouw op het terrein van de groothandelsmarkt - in de afgelopen twee decennia heeft eigenaar Jörg Sailer van Klaus Burkert veel meegemaakt. Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van het bedrijf blikt hij in een interview terug en vooruit.

Klaus Burkert werd opgericht in 2003: Jörg Sailer, die al sinds 2005 bij het bedrijf werkt, staat nu vijf jaar aan het roer. "In de beginjaren deden we puur aan inkoop en kochten we ter plekke producten in op de groothandelsmarkt ten behoeve van de retail. Zo'n 15 jaar geleden vond er een fundamentele structuurverandering plaats, waardoor onder andere Metro en Edeka de groothandelsmarkt de rug toekeerden. Dit dwong veel leveranciers, waaronder ons bedrijf, om hun productassortiment aan te passen en zich meer te richten op het beleveren van particuliere supermarkten en gespecialiseerde groothandelaren in plaats van de retail."

De jaren die volgden werden grotendeels gekenmerkt door herstructurering, herinnert Sailer zich. "We hadden ook existentiële zorgen in tijden van onrust, omdat we gewoonweg onvoldoende orders hadden. Met veel onderhandelingstalent, commerciële intuïtie en een beetje geluk sloegen we vervolgens nieuwe wegen in. We waren het eerste servicebureau dat IFS-gecertificeerd was, wat ons een voorsprong gaf op de concurrentie. We konden ook een interessante, groeiende afzetmarkt aanboren in de bedrijfscatering." De coronapandemie zette het bedrijf vervolgens een flinke stap terug. "Maar we maakten van de nood een deugd en verwierven nieuwe business. Na de crisis kwam de 'oude', bestaande business weer op een normaal niveau, zodat we per saldo groeiden."


Jörg Sailer

Herbruikbare kratten in de lift
De geschiedenis van het bedrijf tot nu toe wordt gekenmerkt door de bereidheid om te innoveren en te investeren, ook op het gebied van verpakkingen. Sailer: "Ik ben een duidelijk voorstander van herbruikbare kratten en probeer daar bij de inkoop zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zelfs bij de import gebruiken we nu bijna uitsluitend EPS kratten in plaats van houten kisten, of het nu gaat om watermeloenen in de zomer of sla in de winter. Ik zie talloze voordelen ten opzichte van hout, niet alleen wat betreft de reiniging en desinfectie, maar ook qua besparingen. Ten eerste omdat de nu erg dure afvalverwerking niet meer nodig is en ten tweede omdat je door het statiegeldsysteem minder ruimte nodig hebt voor leeggoed."

De ervaren fruithandelaar ziet ook enkele verschuivingen op productniveau. "Alle producten die vervangen kunnen worden door convenience zijn over het algemeen aan het dalen, of het nu gaat om pruimen of asperges. Dat laatste product daalde sterk door de pandemie en het wegvallen van de horeca en heeft zich ook na de crisis niet hersteld." Deze trend maakt echter ook de weg vrij voor nieuwe productconcepten, zoals ananas zonder kroon. "Dit product heeft zich de afgelopen jaren heel sterk gevestigd. We ontvangen de ananas al verwerkt in herbruikbare kratten en kunnen het product bijna het hele jaar door aanbieden."

Sailer observeert ook voortdurend consumententrends voor individuele producten. "Interessant is dat Granny Smith erg populair blijft bij onze klanten, terwijl we een negatieve trend zien voor Golden Delicious, zowel op het gebied van inkoop als afzet. Persimmons, kaki's en clementines zitten nog steeds in de lift. Het moet echter ook gezegd worden dat citrus uit overzee niet meer onderdoen voor Spaanse producten. Hetzelfde geldt voor meloenen buiten het seizoen, of ze nu uit Panama, Costa Rica of Brazilië komen. Ik heb ook gemerkt dat producten uit de Balkanlanden steeds beter vertegenwoordigd zijn op de lokale groothandelsmarkt en een inhaalslag hebben gemaakt op het gebied van kwaliteit, wat ook geldt voor Turkije."

Moderne opslag- en verkoopruimtes nodig
Onafhankelijk van de dagelijkse ontwikkelingen in de handel, zijn de onderhandelingen voor het nieuwe gebouw op het terrein van de groothandelsmarkt in de Schäftlarnstraße ook kenmerkend voor de gebeurtenissen. Als bestuurslid van de Bayerischen Fruchthandelsverband volgt Sailer de ontwikkelingen met grote belangstelling. "We hebben in ieder geval een toekomstbestendige infrastructuur nodig, evenals moderne opslag- en verkoopruimten die voldoen aan de eisen van de handel", besluit hij.

Voor meer informatie:
Jörg Sailer
Fruchthandel Burkert
Inh. Jörg Sailer e. K.
Großmarkt München
Tel: +49 (0)89 66562298
M: +49 170 388 99 31
[email protected]
www.fruchthandel-burkert.de

Publicatiedatum: