De Turkse citrusoogst is weer in volle gang en hoewel de situatie per soort verschilt, lijkt het over het algemeen een behoorlijk goed seizoen te worden. Voor citroenen is de eerste fase bijna afgelopen.
“Er is zeker geen overproductie van citroenen, maar de maatvoering is heel goed. Er is niet veel klein fruit, wat Turkije in een sterke positie brengt voor de retailprogramma's", zegt Esra Soyleyen, managing partner van exporteur Aksun. "Beschikbaarheid en prijzen zijn ook zeer stabiel en dat zorgt ervoor dat we in staat zijn om op lange termijn te plannen met de klanten. We hebben ongeveer een kwart meer Interdonato citroenen verkocht dan vorig jaar. Dat is een heel goed teken.”
“Nu is het de beurt aan de Lamas citroenen. Vergeleken met vorig jaar hangt er ongeveer 20% minder fruit in de bomen, maar de kwaliteit is prima en de maatvoering ook. Daarom verwachten we tot het einde van het Turkse citroenenseizoen mooie resultaten. Vorig jaar hadden we citroenen tot eind april, maar ik denk dat dit seizoen eerder zal eindigen, want sommige regio's hebben tien dagen geleden wat hagelschade opgelopen.”
Aksun hoopt ook de export van mandarijnen aanzienlijk te verhogen, stelt Soyleyen. “Alle mandarijnenrassen hebben een geweldig seizoen op het gebied van kwaliteit, beschikbaarheid en prijsniveaus. We zijn het seizoen begonnen met Satsuma's. Nu hebben we Nova's tot het eind van het jaar en vanaf de eerste dagen van 2024 kunnen we nieuwe mandarijnenrassen zoals Tango leveren. De smaak, kleur en maatvoering zijn uitstekend. We hebben al contracten getekend tot week 10. Als er geen onverwachte weersomstandigheden opduiken, is ons plan om de export met minimaal 30% te verhogen.”
Volgens Soyleyen zijn jongere Europese consumenten minder geïnteresseerd in grapefruit. Gelukkig wordt de vraag gedekt door andere markten. “Van zowel de vroege als de late grapefruitrassen zijn de volumes en de kwaliteit goed. De verkoop is stabiel op dit moment en dat is goed, want de afgelopen vijf jaar hebben we een kleine daling in de afzet gezien in Europa. Ik zou zeggen dat het geen interessant product is voor de nieuwe generatie, zij geven de voorkeur aan zoeter fruit zoals easy peelers of sinaasappelen. Maar omdat we het grapefruit dit seizoen ook naar overzeese markten verzenden, is de afzet veel beter dan voorgaande jaren.”
Door het tekort aan sinaasappelen op de Europese markt liggen er volgens Soyleyen heel wat kansen voor Aksun. “Sinaasappel is het meest uitdagende product voor Turkije, omdat het grootste deel van de volumes al jaren niet naar Europa gaat. Spanje, Griekenland en zelfs Egypte hebben er immers een prijsvoordeel. Maar met het huidige tekort staan we sterk op de markt. Dit is voor ons het beste jaar sinds 2015 voor de sinaasappelen. We zijn dit jaar heel blij met de verkoop van de grote maten en met de supermarktpromoties voor de netjes van 2kg.”
“Met ons magazijn van 31.000 m2 met 40 koelkamers hebben we een groot voordeel op het vlak van opslag. Als er regen, hagel of vorst voorspeld wordt, kunnen we anticiperen en meer dan 8.000 ton oogsten. We hebben dus altijd voorraden beschikbaar en daarom kunnen we met de klanten contracten op lange termijn aangaan”, besluit Soyleyen.
Voor meer informatie:
Esra Soyleyen
Aksun
Tel: +90 324 2344190 (Turkije)
Mob: +90 533 950 63 10
[email protected]
www.aksun.com.tr