Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ideafruit

Komende hardfruitoogst zal beperkte Zuid-Afrikaanse voorraad ontlasten

Begin oktober waren er nog 7,3 mln kartons hardfruit in de Zuid-Afrikaanse opslag, tegenover 10,5 mln kartons op hetzelfde moment in 2022. De oorzaak was een lagere opbrengst in Ceres als gevolg van hagelschade vroeg in het seizoen.

Volgens Louis Fourie, commercieel manager bij Ideafruit, werd het seizoen tot nu toe gekenmerkt door lucratieve exportmarkten en hogere inkomsten door de volatiliteit van de Rand tegen de belangrijkste valuta's.

“Het lagere aanbod veroorzaakte hogere prijzen voor appelen en peren op de binnenlandse markt. Het aantal kartons van de meest geconsumeerde binnenlandse appel, Golden Delicious, daalde van 3,7 mln in oktober 2022 naar 2,1 mln in oktober 2023, wat leidde tot een prijsstijging van 14% op jaarbasis. De daling van 1,7 mln naar 1,3 mln kartons van Top Red appelen leidde tot een inflatie van 29% op jaarbasis.”

Het nieuwe hardfruitseizoen begint in de eerste week van januari met de pluk van de eerste zomerperen.

De Zuid-Afrikaanse hardfruitsector bestaat uit enkele grote teler-exporteurs (in de citrussector zijn er veel meer) die zorgen voor stabiliteit in aanbod en vraag, merkt Fourie op.



Overstromingen in de Kaap kunnen impact hebben op komende oogst
Ideafruit is een geïntegreerde teler-exporteur met teeltlocaties in de EGVV-regio (Elgin, Grabouw, Vyeboom, Villiersdorp), maar het bedrijf betrekt ook fruit bij andere telers uit Ceres, Piketberg en Langkloof.

Het bedrijf teelt 8% van het Zuid-Afrikaanse hardfruit en kan 45% van zijn oogst in gecontroleerde atmosfeer (CA) bewaren om binnen- en buitenlandse klanten nagenoeg jaarrond te kunnen bedienen.

Fourie verwacht een normale oogst voor het komende seizoen, hoewel de gevolgen van de overstromingen in de EGVV-regio in september gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit en kwantiteit van de oogst.

“Maar we concurreren natuurlijk op het wereldtoneel en dus hangt onze handel ook af van de opbrengstniveaus van meerdere landen. We zijn bezig om onze voetafdruk in China en Oost-Afrika te vergroten, terwijl we onze marktaanwezigheid elders in stand houden.”



China zorgt voor meer onderhandelingskracht
China heeft onlangs zijn markt opengesteld voor Zuid-Afrikaanse peren. “China zorgt voor een stijging van de verwachte minimumprijs”, merkt hij op. “Dit jaar haalden de eerste peren met blos die naar China gingen extreem hoge prijzen. De traditionele markten voor zulke peren zijn Vietnam en Indonesië, maar de verwachting is dat China het dubbele kan betalen. Met China als verkoopoptie hebben we meer onderhandelingskracht.”

Maar timing is cruciaal bij het leveren van peren met blos aan de Chinese markt, want ze worden verkocht op de groothandelsmarkten waar er concurrentie is met andere landen van het zuidelijk halfrond, waaronder Chili en Nieuw-Zeeland.

Groene peren (inclusief Packham's Triumph) zullen het waarschijnlijk moeilijker hebben op de Chinese markt.

De vraag naar kleinere Royal Gala's en Fuji's zal hoog blijven in China, aangezien Zuid-Afrikaanse appelen relatief goedkoper zijn dan die uit Nieuw-Zeeland. Die worstelen immers met hogere teeltkosten. In het appelsegment zou Zuid-Afrika het komende seizoen een concurrentievoordeel moeten hebben in China.

Strategisch belang van Oost-Afrika
“De Comesa (Common Market for Eastern and Southern Africa) telt momenteel 560 mln inwoners. Het is de grootste economische gemeenschap in Afrika. Maar vooral: er is een overlap tussen de rassen die goed verkopen op die markt, zoals Cripps’ Pink, Cripps’ Red en Pink Lady, en de rassen waarvan onze opbrengst toeneemt.”

“Wat de kansen zullen zijn, kan ik op dit moment niet zeggen, maar dat er kansen zullen zijn, dat is een zekerheid. Ik verwacht niet direct een prijsstijging, de wereld heeft genoeg product. Maar of je een goede prijs kunt halen, hangt veel af van je timing. Je moet spelen met de kaarten die je krijgt”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Ideafruit Export (Pty) Ltd
Tel: +27 21 851 0126 (Zuid-Afrika)
[email protected]
www.ideafruit.co.za

Publicatiedatum: