Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Janny MT

Flexibele CA: verlenging afzet met 4 maanden

Als reactie op de vraag van telers om hun appelen net zo lang op de markt te kunnen brengen als coöperaties en telersorganisaties dat doen, heeft Janny MT, de Franse specialist op het gebied van natuurlijke opslag, zich gericht op de conserveringsproblemen waarmee korte ketenbedrijven te maken hebben. Directeur Benoit Janny van het bedrijf beschrijft de talrijke voordelen van flexibele gecontroleerde atmosferen voor telers.

Sinds 2009 helpt Janny MT korte ketenbedrijven, een sector die verantwoordelijk is voor 50% van de activiteiten.

Korte ketens: een groeiende consumententrend
"De markt voor korte ketens wordt steeds populairder: momenteel wordt 20% van de Franse opbrengst van verse groenten en fruit via deze methode verhandeld. Omdat het enthousiasme van consumenten voor deze manier van het kopen van groenten en fruit niet kleiner lijkt te worden, gaan telers de concurrentie met elkaar aan in de 'strijd' om het bedenken van nieuwe ideeën met betrekking tot het op de markt brengen van hun producten: verkoop via boerderijwinkels op het teeltbedrijf, directe verkoop vanaf het teeltbedrijf, verkoop via een Association pour le Maintien d'une Agriculture Paysanne (AMAP), een Franse Vereniging voor het Behoud van de Tuinbouw, verkoop via drive-ins, verkoop via online platformen, etc.. Sommige telers verkopen zelfs 100% van hun producten via de hierboven genoemde korte ketens."

"De afdeling vers fruit is een essentieel onderdeel van elke boerderijwinkel: gemiddeld is deze goed voor 7 tot 8% van de totale winkelomzet. Appelen kunnen het langst in de schappen van boerderijwinkels liggen (9 tot 10 maanden per jaar) en zijn verantwoordelijk voor 30% van de omzet van de afdeling vers fruit in waarde en 50% in volume."

"In totaal wordt 4% van de totale Franse appelopbrengst rechtstreeks op de markt gebracht, maar aangezien consumenten momenteel het hele jaar door op zoek zijn naar lokaal geteelde appelen van topkwaliteit, liggen hier nog ontzettend veel ontwikkelingskansen. Het marktaandeel van korte ketenbedrijven zal de komende jaren dus gegarandeerd alleen maar toenemen," vertelt Benoit Janny.

"Vanaf maart neemt het aantal appelrassen in de schappen echter weer af en sommige telers kunnen hun klanten daarom vanaf mei geen appelen meer via hun boerderijwinkels aanbieden."

"Om toch aan de vraag te kunnen voldoen, moet ervoor worden gezorgd dat consumenten van maart tot juni lokaal geteelde kwaliteitsappelen aangeboden kunnen krijgen," vertelt Benoit Janny, die erop wijst dat het voor korte ketenbedrijven vaak interessanter is om de verkoopaantallen van verse appelen en peren te verhogen dan om ze aan het einde van het seizoen te moeten verwerken. Dit, vanwege het kwaliteitsverlies na enkele maanden opslag in reguliere koelcellen."

Flexibele gecontroleerde atmosfeer en korte ketenbedrijven: drie voordelen

  • Verlenging van de verkooptijd met 2 tot 4 maanden
    "Afhankelijk van de 'vroegheid' van het fruit kunnen telers die gebruikmaken van conventionele gekoelde opslag hun appelen gemiddeld tot maart te koop aanbieden. Met behulp van Janny MT AC-bewaringstechnologie kunnen kwaliteitsappelen tot juni te koop worden aangeboden. Hierdoor kan worden gebruikgemaakt van de maximale waarde van de appelen en kunnen ze tegen goede prijzen worden verkocht. Bij de Janny MT-technologie wordt de hoeveelheid O2 in de modules verlaagd, zodat hun houdbaarheid wordt verhoogd."
  • Beperking van het gewichtsverlies:
    "Het proces handhaaft een adequate relatieve vochtigheid die elk verlies aan productgewicht (<1%) helpt voorkomen: voor producten die per gewicht worden verkocht betekent dit een flinke winst. Aangezien in een conventionele koelruimte voor een product dat verkocht wordt voor € 1,80 het gewichtsverlies kan oplopen tot 10%, kunnen telers met behulp van de Janny MT-modules tot 18 cts/kg besparen. Door bij gekoelde opslag gebruik te maken van Janny MT-modules wordt in vergelijking met reguliere gekoelde opslag gemiddeld zo'n 7% aan gewichtsverlies voorkomen. Dit komt neer op 21 kg appelen per pallet.
  • Vergroting van het aanpassingsvermogen en de voorraadflexibiliteit:
    "In boederijwinkels zijn 'aanpassingsvermogen' en de 'voorraadflexibiliteit' belangrijke sleutelwoorden. Om de klanten tevreden te kunnen stellen, moet de bevoorrading constant en regelmatig zijn. De behoefte aan voorraadflexibiliteit is voor korte ketenbedrijven uniek. Dankzij de Janny MT-modules kan aan deze specifieke behoefte worden voldaan. In boerdrijwinkels wordt bijvoorbeeld elke week 1 tot 5 ton appelen verkocht. Een Janny MT-module kan maximaal 300 kg appelen bevatten, dus het openen van 1 tot 4 bakken per dag is voldoende om de winkel van verse appelen van hoge kwaliteit te voorzien.

"Breed assortiment en aantrekkelijke schappen"
"Over het algemeen willen consumenten kunnen kiezen. Daarom hebben boederijwinkels gemiddeld 8 tot 10 appelrassen per jaar in de schappen liggen. Vanaf maart neemt het aantal beschikbare rassen echter zoals gezegd af. Op die manier kan met name de voorraad bij verkooppunten die niet zijn uitgerust met systemen voor bewaring onder flexibele gecontroleerde atmosferen snel opraken. Met behulp van de Janny MT-modules kunnen echter tot juni 7 tot 8 appelrassen aan klanten worden aangeboden. Dit betekent dat boerderijwinkels jaarrond aan de vraag van consumenten naar appelen kunnen voldoen."

"Een van de grootste uitdagingen voor korte ketenbedrijven binnen de appelsector is om ervoor te zorgen dat het appelassortiment aantrekkelijk blijft totdat het de beurt is aan het zomerfruit en om tegelijkertijd consumenten een ruime keuze aan rassen aan te bieden."

"Het aanbieden van een breed assortiment aan kwaliteitsproducten is voor boerderijwinkels het allerbelangrijkst. De periode van maart tot juni kan worden gebruikt als periode waarin korte ketenbedrijven als boerderijwinkels zich niet alleen verder kunnen ontwikkelen, maar zich ook nog kunnen richten op het stimuleren van de verkoop van hun producten. De Janny MT-modules zijn strategisch hulpmiddelen om deze doelen te kunnen bereiken."

Voor meer informatie:
Janny MT
La Condemine 71260
Péronne, Frankrijk
Tel. : +33 (0)3 85 23 96 20
[email protected]
www.jannymt.com