Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grossiers München keuren plannen nieuwe Großmarkthalle af

Op 12 december nodigde de Fruchthandelsverband alle bedrijven die actief zijn op de groothandelsmarkt in München uit voor een openbare bijeenkomst. Zij verwierpen unaniem de plannen van investeerder Büschl voor een nieuwe hal in de Schäftlarnstraße. "Wij vinden het erg belangrijk dat niet alleen de fruithandelsbedrijven die in onze vereniging zijn georganiseerd, maar alle bedrijven die actief zijn op de groothandelsmarkt om hun mening worden gevraagd. Daarom hebben we de plannen van de Büschl Group tijdens een openbare bijeenkomst aan alle ondernemingen gepresenteerd. De eensgezindheid en unanimiteit in de afwijzing van de huidige plannen verbaasde ons niet echt, aangezien de redenen voor de onmogelijkheid van de huidige plannen duidelijk zijn," verklaarde Günther Warchola, voorzitter van de Verbandes des Bayerischen Frucht-Import und -Großhandels, na afloop van de bijeenkomst op 12 december 2023.

Op dit moment kunnen de bedrijven op het terrein van de groothandelsmarkt ongeveer 72.000 m² verkoop- en opslagruimte gebruiken, plus nog eens 5.000 m² open ruimte, het afvalverwerkingsstation en het tankstation - in totaal iets minder dan 80.000 m².

De nieuw geplande hal zou een vloeroppervlak hebben van ongeveer 50.000 m², waarvan echter ongeveer 13% zou moeten worden afgetrokken voor transportroutes, afvalverwijdering, de ruimte voor de logistiek van leeggoed en laadstations. Dan blijft er ongeveer 40.000 m² over voor verkoop- en opslagruimte. Dat is bijna precies de helft van de ruimte die momenteel beschikbaar is. Bovendien ontbraken parkeerplaatsen voor vrachtwagens, omdat chauffeurs rusttijden in acht moeten nemen, volledig in de planning. De hal van de groothandelsmarkt kan niet functioneren zonder voldoende parkeerruimte voor vrachtwagens en zonder voldoende toegang voor horecaleveranciers.


Handelaren in de Großmarkthalle van München

Inkrimping van de bruikbare ruimte
"Met deze plannen wordt onze groothandelsmarkt verkleind van 26 hectare tot ongeveer 8,5 hectare. Dat is een derde van de huidige oppervlakte. Dit is een onaanvaardbare achteruitgang van de op drie na grootste groothandelsmarkt in Europa. We hebben een goed functionerende groothandelsmarkt nodig - per slot van rekening voorzien we ongeveer 20 miljoen mensen in Beieren en Oostenrijk van verse levensmiddelen van hoge kwaliteit. Wij garanderen een enorme verscheidenheid en de hoogste kwaliteit en versheid. De oorspronkelijke planningsopdracht van de gemeenteraad was om alle handelaren en de bloemengroothandelsmarkt in de nieuwe hal onder te brengen. Dit is echter niet mogelijk op dit veel te kleine terrein. Om de opdracht uit te voeren, zou het hele terrein van de groothandelsmarkthal opnieuw moeten worden ingericht of zouden de huidige plannen volledig moeten worden herzien", zegt Warchola. Dit en het feit dat het onduidelijk is hoe de bouwfase moet worden beheerd zonder dat de grootmarkthal stil komt te liggen, zijn de belangrijkste redenen om de plannen af te wijzen.

Er is ook niet voldoende logistieke ruimte beschikbaar voor het transportbedrijf dat op de markt actief is en er is ook geen duidelijkheid over welke toegangsweg naar de hal van de groothandelsmarkt tijdens de bouwfase gebruikt zou kunnen worden. De centrale ingang die momenteel in gebruik is, zou niet meer beschikbaar zijn wanneer de eerste bouwfase van de ontwikkeling in het noorden begint. Klanten van de grootmarkthal zouden de verkeerschaos en het gebrek aan parkeerplaatsen misschien één of twee keer verdragen. Daarna zouden ze op zoek gaan naar andere mogelijkheden om inkopen te doen.

"Niet alleen onze leden, maar ook veel andere bekende bedrijven die actief zijn op het terrein van de groothandelsmarkt, hebben met bezorgdheid opgemerkt dat de huidige plannen een extreem zwaar bouwproject betekenen. Alleen al de hoeveelheid grond die verplaatst moet worden om de hoogteverschillen tussen het oostelijke en het westelijke terrein te nivelleren, zal enorme kosten met zich meebrengen en de bouwfase verlengen, wat sowieso ondenkbaar is als de hal van de groothandelsmarkt nog in bedrijf is. De belangrijkste redenen om de huidige plannen af te wijzen blijven echter het ruimtegebrek met een gelijktijdige stijging van de kosten en veel onbeantwoorde logistieke kwesties."

"Ondanks alle ontevredenheid over de planning en het gebrek aan vooruitzichten voor onze leden, zien we ook positieve aspecten: de eenheid en eensgezindheid binnen de organisatie, maar ook de eensgezinde mening van de bedrijven buiten de branchevereniging, moedigen ons aan om de juiste weg in te slaan. Natuurlijk hopen we dat onze aangesloten bedrijven aan het einde van het huidige proces een perspectief krijgen over hoe de ongeveer 3.000 banen in München behouden kunnen blijven en tegelijkertijd de levering van verse groenten en fruit aan de bevolking van München, maar ook aan de wijdere omgeving tot aan Oostenrijk, in de toekomst gewaarborgd kan worden. Om dit te bereiken is het echter noodzakelijk om aanzienlijk meer ruimte beschikbaar te stellen en nauwkeurig te plannen hoe de bouwfase kan worden beheerd zonder de werking van de groothandelsmarkthal in gevaar te brengen", besluit Warchola.

Voor meer informatie:
www.fruchtverband.de

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer