Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Door hoge prijs druiven met pit veel vraag naar pitloze voor Spaans Oudejaar

De prijzen voor druiven zullen waarschijnlijk hoger zijn dan vorig jaar in Spanje in de aanloop naar Oudejaarsavond, wanneer elke Spanjaard het voorbije jaar uitwuift met het eten van 12 druiven. De prijzen zijn aan de hoge kant door de lagere beschikbaarheid van de traditionele Aledo druiven met pit van Spaanse teelt, maar ook door de kleinere volumes pitloze druiven uit Peru. Dit kan de komende jaren de omschakeling naar pitloze rassen versnellen op de Spaanse markt met het oog op de Oudejaarsvieringen.

Het seizoen van Spaanse pitloze druiven is bijna afgelopen voor Uvasdoce, een bedrijf uit Alicante. Gisteren begon het met de eerste verzendingen voor de Oudejaarscampagne.

“Volgende week brengen we de laatste Spaanse rode pitloze druiven op de markt. Door de hitte hebben we dit seizoen veel minder druiven geplukt dan verwacht. En omdat we minder product hebben kunnen opslaan, loopt het seizoen eerder dan gepland ten einde. De prijzen zijn laag geweest in Spanje, maar in de export is het op dat vlak beter gegaan", zegt Miriam Cutillas van de verkoopafdeling.

“We zijn nu gefocust op de Oudejaarscampagne in Spanje. We verwachten te groeien met twee cijfers in deze laatste twee weken van het jaar, vooral met onze speciale verpakkingslijnen met 12 druiven voor dit typisch Spaanse gebruik op Oudejaarsavond. We hebben 600.000 verpakkingen klaarliggen", vertelt ze.

“We verwachten fors te groeien, ondanks de beperktere beschikbaarheid van product, want er zijn veel minder traditionele witte Aledo druiven met pit uit Valle del Vinalopó door hagelstormen aan het einde van de lente. Daarnaast heeft ook de hitte hun rijping versneld en invloed gehad op de kwaliteit. Minder druiven betekent onvermijdelijk hogere prijzen", legt Miriam Cutillas uit.

“Veel Spaanse supermarktketens kijken dan ook uit naar de pitloze rassen van overzee, maar die zijn er ook niet overvloed, aangezien in het Peruaanse Piura, het belangrijkste herkomstgebied op dit moment, 30% minder druiven geplukt worden en er ook kwaliteitsproblemen zijn."

“En dus zijn ook prijzen van de Peruaanse druiven hoger dan gebruikelijk, enerzijds van vanwege het lagere aanbod en anderzijds vanwege de toegenomen teeltkosten. Toch verwachten we niet dat dit zal leiden tot een daling van de consumptie. Het is eigenlijk jammer dat we niet meer pitloze druiven hebben. De vraag is enorm in deze Oudejaarscampagne", zegt Miriam.

Volgens de sales manager van Uvasdoce Fresh was er de afgelopen jaren al een trend naar pitloze druiven op Oudejaarsavond. "Maar het huidige gebrek aan druiven met pit kan deze omschakeling de komende jaren versnellen. Toch denk ik dat er altijd ruimte zal zijn voor druiven met pit op de markt, vanwege de traditie en de oorsprongsbenaming."

Uvasdoce lanceerde op 5 december zijn eindejaarscampagne op sociale media, die het samen met Makinacción, een reclamebureau uit Alicante, heeft ontworpen om de druiven in alle Spaanse woonkamers te brengen op Oudejaarsavond, onder het motto "Suerte, Suerte" ("Veel geluk gewenst!").

Voor meer informatie:
Miriam Cutillas
Uvasdoce Fresh
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
03679 Monforte del Cid (Alicante) - Spanje
Tel: +34 965 620 125
[email protected]
www.uvasdoce.com


Publicatiedatum: