Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Nolles, Formule & Retail specialist

"Visuele verleiding in plaats van focus op efficiency"

Ja, personeel is schaars en de loonkosten zijn de afgelopen tijd fors gestegen, dus goede presentaties en verzorging kosten tijd en geld, zo beaamt Chris Nolles, zelfstandig Formule & Retail Specialist. "Maar de beste remedie tegen een te hoge loonkostenquote is nog altijd: meer omzet en marge. En dat realiseer je toch vooral door ijzersterke visuele presentaties met een uitgekiende assortimentssamenstelling."

Recentelijk reisde Chris een tweetal weken in de VS, in de omgeving van Boston. "Uiteraard heb ik de gelegenheid aangegrepen om een flinke hoeveelheid winkels te bezoeken."

Inzake de strijd tussen fysieke winkels en online: "Schokkende innovaties ben ik op de winkelvloer niet tegengekomen. Maar waar de Amerikanen wél bedreven in zijn, is de good old truc van de visuele verleiding, vooral in de diverse Foodstores."

"De vier bovenste foto’s in de collage laten zien dat er op de groente- en fruitafdelingen op overtuigende wijze “oude” lessen in praktijk worden gebracht: volume presenteren, bewust spelen met kleuren, uitgekiende en frisse (maar niet steriele) lichtplannen, het werken met spiegels, het aanbieden van houdbare foodassortimenten boven en onder de groente- en fruiteilanden, en een originele kijk op welke assortimenten op de wand, en welke op de eilanden worden gepresenteerd."

"De vier bovenste foto’s zijn in Boston op verschillende tijdstippen van de dag genomen, en telkens waren de presentaties vol, vol en nog eens vol. Vergelijk dat dan eens met de onderste twee foto’s, genomen in twee verschillende winkels van twee landelijke supermarktketens…"

"En ja, ik weet het…: de Amerikaanse supermarkten zijn veel groter, en ingericht op veel grotere klantaantallen en omzetvolumes. Maar zouden we bij ons op de groente- en fruitafdelingen niet weer íets meer kunnen overnemen van hun volumineuze en kleurrijke presentatiekracht? In plaats van ons - met behulp van de alom aanwezige zwarte kunststof kratjes - vooral te focussen op operationele efficiency?"

"Afsluitend: niet alleen in de VS, maar ook in Nederland kom je bij veel supermarkten binnen op het “visitekaartje” Groente & Fruit. Gezien het bovenstaande lijkt het me geen kwaad kunnen om deze afdeling nog eens kritisch tegen het licht te houden inzake volumepresentatie, kleurschakering, layoutopzet, productcombinaties, materiaalgebruik en lichtplan."

Voor meer informatie
Chris Nolles
Zelfstandig Formule & Retail Specialist
Tel.: +31 (0)6 25006079
[email protected]