Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Hannon, Grappe de Raisins:

"Bloemkool en witloof zeer duur richting feestdagen, maar blijven hardlopers"

Tholen - De echte kerstdrukte lijkt bij Grappe de Raisins in het Vlaamse Knokke-Heist nog goed en wel te moeten beginnen. Toch geeft zaakvoerder Jan Hannon aan dat de consumenten de groenten- en fruitspeciaalzaak na corona trouw zijn gebleven. "De gekte van tijdens de pandemie is inmiddels wel voorbij, maar in de jaren erna zijn de cijfers nog altijd hoger dan voor 2021."

Het is voornamelijk het resultaat van het feit dat men in Vlaanderen steeds meer zelf kookt sinds corona, zo stelt Jan. "Zoals vaker aangegeven zijn gezondheid en kwaliteitsvolle producten in populariteit gestegen sindsdien. Zeker ons cliënteel, wat voornamelijk bestaat uit mensen die in het weekend naar een woning aan de kust trekken, appreciëren goede producten om in de eigen keuken te bereiden. Daar kan dan ook best voor betaald worden."

"Bovendien zien we een trend in Vlaanderen dat vele restaurants de deuren sluiten met Kerst door gebrek aan personeel of het personeel dat er wel is tijd met de familie te gunnen. De mensen gaan dus ook rond de feestdagen veel meer zelf aan de slag. Het zijn allemaal factoren waardoor onze drukte onverminderd hoog blijft, maar de echte feestdagendrukte laat vooralsnog dus nog even op zich wachten", aldus Jan.

"Dit weekend moeten de bestellingen wel echt binnenkomen, want anders wordt het wel erg laat", gaat hij verder. "We bieden een service aan onze klanten, waarmee we binnen enkele dagen kunnen leveren. Het is de reden dat men niet een maand voor de feestdagen hoeft te bestellen en de echte drukte bij ons altijd wat later begint."

Dure producten
De echte hardlopers blijven bij Grappe de Raisins rond deze periode ook de traditioneel bekende goed verkochte producten. De speciaalzaak heeft naast verse groenten en fruit ook kazen, charcuterie en bereide maaltijden in het assortiment. "Hardlopers blijven dan ook de bekende namen als bloemkool, witloof en eigenlijk alle bekende groenten- en fruitsoorten. Ook al is alles echt ongelofelijk duur op het moment. Men is bereid er wat voor neer te leggen.

"Daarnaast kijkt de klant rond deze periode natuurlijk wel naar bijzondere producten om wat meer glans aan een gerecht te geven. Zo bieden we bijvoorbeeld verse truffels aan die altijd wat beter verkopen richting de feestdagen, maar dat zijn dermate kleine volumes dat je het niet echt als hardloper kan bestempelen, maar het zijn specialiteiten die nu meer in het oog van een consument springen."

Winstmodel
Een segment wat wel een blijvende trend is, zijn de convenienceproducten, zo legt Jan uit. "Zeker bereide maaltijden zijn voor menig speciaalzaak een winstmodel geworden, maar ik blijf het belangrijk vinden dat de spreiding er is. We zien namelijk ook wel degelijk nog behoefte aan kwalitatief hoogstaande losse groenten en fruit. Het succes van de hobby-kok neemt toe. Deze mensen willen aan de slag met producten van goede kwaliteit. En net die producten zijn steeds moeilijker te vinden in bijvoorbeeld het supermarktaanbod. Die groep consumenten vindt bij ons nog steeds een breed gamma aan verse producten waar ze naar op zoek zijn."

"Daarentegen is de opkomst van convenience niet te ontkennen. Ook wij hebben inmiddels vier vaste werknemers in dienst die zorgen voor een uitgebreid aanbod aan bereidingen. Dat is waar de mensen voor komen en waar je klanten mee bindt. Zo is bijvoorbeeld 80 procent van de courgettes die ik verkoop, verwerkt in een maaltijd of salade. Ik denk dat de combinatie van de twee het beste werkt, waarmee je de klant ook een keuze geeft om beide in het mandje te doen voor verschillende gebruikseinden."

Personeel
Uitdagingen blijven er desalniettemin ook nog steeds en deze liggen hem op dit moment voornamelijk in het personeel. "Het vinden van werknemers is al een bijna onoverkomelijk probleem aan het worden. Dit geldt niet alleen voor ons, maar over het hele spectrum. Probeer dan ook nog maar eens mensen te vinden die je niet meer hoeft op te leiden. Dat is toch wel echt een hele opgave in deze tijden. Toch mag het de pret niet drukken. Het is een prachtige tijd van het jaar en we gaan weer gas geven", besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Hannon
Grappe de Raisins
Emile Verhaerenlaan 20-22
8300 Knokke-Heist (België) - Zoute
+32 (0)50 63 17 17
[email protected]
www.grappederaisins.be