De Europese promotiecampagne voor champignons, met als slogan 'Europese champignons: verborgen juweeltjes', gelanceerd door GEPC Promo en medegefinancierd door de Europese Unie, vestigt de aandacht op de voordelen van dit vaak onderschatte voedingsproduct, zo meldt de initiatiefnemer.
"Witte en kastanjechampignons, oesterzwammen, shiitakes en bundelzwammen zijn niet alleen een heerlijk voor fijnproevers, dankzij hun uitstekende voedingseigenschappen zijn het ook bondgenoten voor een gezonde en evenwichtige voeding. Bovendien zijn ze betaalbaar en passen ze ideaal in een meer duurzaam en verantwoord landbouwbeleid. Hun lokale productie het hele jaar door is een voorbeeld op het vlak van water- en energiebeheer. Ook draagt hun lage CO2-voetafdruk bij aan de strijd tegen de klimaatverandering. Tot slot vertegenwoordigen ze een niet te onderschatten kans op de arbeidsmarkt, met een sector van ongeveer 2900 producenten in Europa die goed is voor meer dan 40.000 directe banen."
Gemiddelde Europeaan eet jaarlijks niet meer dan 1,3 kg verse champignons
Een laag cijfer in vergelijking met andere voedingsproducten : 15 kg tomaten, 3 kg courgettes en 9,2 kg wortelen. "Europese champignons bezitten voordelen om voortaan integraal deel uit te maken van de dagelijkse voedingsgewoonten en talloze gerechten te verrijken. Het zijn echt verborgen juweeltjes waarvan de vele voordelen worden aangehaald op de website www.europeanmushrooms.eu."
Bron: GEPC Promo