Tholen - Italiaanse producten hebben sinds 2000 bij de Mooij Amsterdam een grote vlucht genomen. Het bedrijf importeert een breed assortiment Italiaanse handel. Donderdag 7 december werd de aftrap van het Italië-seizoen ingeluid met een kick-off. Afhankelijk van de omstandigheden loopt het Italië-seizoen van eind oktober tot eind maart. Een team van koks verzorgde een live cooking. Als ingrediënten werden de eigen Italiaanse importproducten gebruikt om mensen te laten proeven, beleven en op ideeën te brengen wat er nog meer kan met deze producten. Na Corona was het weer de eerste keer dat er iets georganiseerd werd.
Danny, Roel sr en Roel jr de Mooij
De entourage deze dag was helemaal toegespitst op Italië. Italiaanse vlaggen, maar natuurlijk ook heel veel Italiaanse producten. Onder de producten de hardlopers zoals babyleafs onder de merknaam Fino Fresco. Het assortiment Babyleafs bestaat uit soorten zoals Rucola, Mesclun, Veldsla, Baby Spinazie, Mizuna (rood en groen), Red Mustard, Cavalo etc. Deze producten worden jaarrond aangeboden, ook in het Hollandse seizoen is deze handel lucratief om te importeren vanuit Italië. De Mooij werkt hiervoor samen met een groep geselecteerde telers. Hierdoor houdt de Mooij inzage en zeggenschap over de teelt, verpakking en branding. Andere producten die het goed doen in het Italië-assortiment zijn: rode sla, venkel, en spinazie. Het Italië-team bestaat inmiddels uit vier personen. Onder de merknaam Fino Fresco wordt handel geïmporteerd, maar ook weer geëxporteerd binnen Europa.
Waarom zo een evenement? Danny de Mooij geeft aan dat het automatiseringsproces steeds verder gaat. "Aan ons huidige automatiseringssysteem worden steeds meer digitale processen toegevoegd en wordt er intensief gebruikgemaakt van de webshop. Het bedrijf zal de komende jaren verder groeien en met de nieuwe software staat er een stevig fundament om verder op te bouwen. De bedrijfsprocessen zijn zo efficiënt mogelijk gemaakt met voorraadbeheer, orderpicking en alerts op de THT van het product. Momenteel wordt door 25% van de klanten 6 dagen per week fysiek ingekocht in de Cash & Carry. Dat betekent dat je 75% van je klanten niet ontmoet. De klanten willen steeds sneller en efficiënter inkopen. Dit zal ertoe leiden dat het fysieke marktbezoek in de toekomst minder wordt en handel meer op afstand wordt gedaan."
"Bij de Mooij Amsterdam is relatie erg belangrijk. Om elkaar toch te kunnen ontmoeten is het plan om jaarlijks 2 à 3 evenementen te organiseren met een eigen thema. Dat kan een product, seizoen of land zijn als onderwerp. Het doel van de dagen is bijpraten met relaties, een stuk beleving creëren, trends laten zien, kennismaken met nieuwe producten en concepten. Door het experimenteren met (Italiaanse) specials zijn er wellicht producten die blijven en in de toekomst groot kunnen worden." Als voorbeeld noemt Danny de Rucola en Padron pepers die ooit als klein product zijn begonnen, maar inmiddels serieus meedoen in het assortiment.
Ronald en Theo van Knook AGF met in het midden Paul, Dennis en Mike van VHC Jongens
Als we vragen naar de specials die voor deze dag zijn geïmporteerd, noemt Danny vier producten uit een nog groter aanbod. Catalogna, dat is een wilde cichorei en daarmee familie van o.a. de witlof en andijvie. Het is echt een Italiaanse groente die voornamelijk in de regio Lazio op de markten te vinden is. Brocoletto di Custoza is ook typisch Italiaans. De groente lijkt op een mini-versie van de broccoli en is familie van de raapsteel. Van de Brocoletto is alles eetbaar, het heeft een licht bittere smaak en is lekker pittig. Catalogna Cimata is ook een andijvieachtige soort uit de regio Lazio. Als je de buitenbladeren verwijdert, blijft er een boeket van aspergeachtige scheuten over. Deze noemen ze puntarelle. Zowel het blad als de puntarelle zijn prima te gebruiken. Als laatste noemen we hier de Pio Pino paddenstoel. Deze wordt ongeveer 12 cm lang en heeft een vlezige structuur. Ze groeien in bundels net zoals Beukenzwammen. De paddenstoel heeft een beetje zoetige en lichte notensmaak. De structuur is stevig en vlezig. Kortom, voor de horeca genoeg producten om inspiratie mee op te doen. De chefs kookten deze dag ook met de genoemde producten.
Live cooking
Verspakkettenconcept
Tijdens de Italiaanse dag werd het verspakkettenconcept als proef geïntroduceerd. Het is een product met een mooie uitstraling waarbij toegevoegde waarde wordt gecreëerd. De pakketten zijn in het retailkanaal booming, maar bij detaillist en markthandel zie je ze nog nauwelijks. Om dit gat te vullen is er een mooie omdoos ontworpen, dat ook een informatieboekje bevat en recepten. De dozen worden in eigen huis gevuld voor 4 varianten verspakketten. Deze zijn: 2 hoofdgerechten; seizoensgerecht met rode bietjes stamppot met appel en gekarameliseerde rode uien en een seizoensgerecht met groenten traybake met appels en verse kruiden. De andere verspakketten zijn 2 verse soepen: geroosterde tomaten-, paprika soep en een zoete aardappelsoep met aardpeer en peterselie gremolata. De bedoeling is dat klanten na deze dag met feedback komen om aansluitend het verspakket concept te finetunen en op een later tijdstip verder te introduceren.
Danny kijkt terug op een mooie dag. Er was een positieve sfeer, veel mensen, zowel klanten als leveranciers waren aanwezig, het hapje en drankje was perfect verzorgd. Het werd een geslaagde promodag waar zeker een vervolg aan gaat worden gegeven! Om op z’n Italiaans te eindigen: Grazie mille per la vostra visita!
Klik hier voor de fotoreportage
Voor meer informatie:
Gebr. de Mooij Amsterdam B.V.
Foodcenter Amsterdam W-2
Centrale Groothandelsmarkt 190
1051 LJ Amsterdam
Tel: 020-6063 010
[email protected]
www.mooijamsterdam.nl