Tholen - Voor BelOrta komt deze weken de piekperiode op voor haar Appelsintjes. De coöperatie heeft de speciale verpakkingen verleden jaar geïntroduceerd om rond de feestdagen extra aandacht te vragen voor het lokale hardfruit. Ondanks de betere situatie in prijsvorming ziet Glenn Sebregts van BelOrta namelijk dat de consumptie van de Belgische Jonagold het nog altijd zwaar heeft.
"Zeker in deze periode is de afzet traditioneel moeilijker door de voorkeur voor ander fruit, zoals citrus. Toch hebben we vorig jaar een kleine 50 ton afgezet, wat zeker een succes genoemd mag worden. Daardoor hebben we ook niet lang getwijfeld om dit jaar weer met de campagne te starten." Deelnemers aan de AGF-kennis(sen)dag zagen de Appelsintjes ook al verschijnen in de meegekregen goodiebag.
Het is voor de coöperatie een gezonde tegenhanger van het ongezonde snoepgoed dat veelal de boventoon voert in de supermarkt schappen. "We hebben de campagne van vorig jaar geëvalueerd en gekeken wat we ervan kunnen leren. Op de winkelvloer wordt enorm veel gecommuniceerd rond de feestdagen. We zagen dat er opportuniteiten lagen om de Appelsintjes meer in de kijker te zetten in de Belgische winkels. Daardoor hebben we nu ook speciale Appelsintje displays ontwikkeld, waardoor de lokale appelen nog meer in beeld komen. Hierbij helpt ook ons nieuwe sorteercentrum ideaal om de juiste maten en kwaliteit voor deze campagne te sorteren. Het heeft de actie nog meer doen groeien."
Consumptie promoten
De situatie blijft namelijk een lastige voor de Belgische Jonagold. De prijzen lijken wat beter dan een jaar eerder, maar de consumptie gaat hier niet in mee en de kosten blijven ook hoog. Zeker in een periode waar men exoten prefereert en citrus toch traditiegetrouw veel geconsumeerd wordt, wil BelOrta met een positief verhaal de consument overtuigen. "De Jonagold blijft een cultureel erfgoed in België, maar de consument moet ook blijven volgen. Alleen een consument tot iets dwingen werkt uiteraard niet, waardoor we het probleem in een positieve boodschap willen steken. De kwaliteit is weer zeer goed. Bovendien zit je richting Sinterklaas in het hoogseizoen voor lokale appels. Dat willen we een extra zetje geven."
Award
Dit is dan ook niet onopgemerkt gebleven, want de coöperatie heeft met de Appelsintjes een bronzen BOA Award in Shopper Marketing gewonnen. "Dit kwam tot stand dankzij de fantastische samenwerking met het creatieve team van RCA", legt Glenn uit. "Het is voor een Belgisch AGF-bedrijf toch een unicum om een dergelijke prijs te winnen, waardoor we er zeer trots op zijn. Bovendien laat het zien dat we met iets goeds bezig zijn en de mensen ook bereiken."
Of BelOrta in de toekomst ook gaat kijken naar andere productgroepen voor dergelijke campagnes is echter nog de vraag. "We hebben natuurlijk al initiatieven, zoals onze 'Brainboosters' snoeptomaten, waarmee we studenten een hartje onder de riem wilde steken tijdens de examenperiode. Als er mogelijkheden zijn, zullen we hier zeker naar kijken. Echter moet er bij zo'n campagne een volledig nieuwe verpakkingslijn ingericht worden, waardoor er wel een business case voor te maken moet zijn. Bij de juiste opportuniteit zullen we hier echter zeker op inspelen."
Voor meer informatie:
Glenn Sebregts
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be