Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rolf Krauter, Wirth & Co. Fruchtimport

"Goede kleur is uitdaging bij Spaanse sinaasappelen"

Het Spaanse citrusseizoen begon dit jaar met een lichte vertraging eind september met de vroege rassen Satsuma's / Okitsu. "Als brand seller beginnen we meestal pas vanaf half oktober met de rassen Oronules en Arrufatina. Ook hier was er dit jaar een kleine vertraging door de aanhoudend hoge temperaturen in Spanje. Door het gebrek aan temperatuurverschillen tussen dag en nacht hadden de producten nog niet voldoende kleur", meldt Rolf Krauter, algemeen directeur van Wirth & Co. Fruchtimport, gevestigd op de groothandelsmarkt in Stuttgart.

De fruitimporteur voegt eraan toe dat het aanbod van clementines grotendeels in lijn is met vorig jaar. "In sommige regio's kan de opbrengst iets lager zijn door stormen en hagel. Als we kijken naar de oogstvolumes van vorig seizoen, waren dit en vorig jaar de slechtste oogsten van clementines van de afgelopen tien jaar. De kwaliteit van de goede rassen Oronules en nu ook de eerste Clemenules is echter zeer goed. Er ontbreekt hier en daar nog wat kleur, maar de smaak is uitstekend. Een bijkomend voordeel is dat we dit jaar geen last hadden van fruitvliegjes (Mosca). Die hebben ons vorig jaar voor aanzienlijke problemen gesteld."

Aanzienlijke prijsstijging voor clementines en sinaasappelen
De sinaasappelteelt is dit jaar aanzienlijk gedaald. Daardoor liggen de volumes, vooral voor Navelina, soms tot 30% onder die van vorig jaar. Krauter: "Om het nog erger te maken, is een aanzienlijk deel van de producten erg misvormd en niet schoon van schil door de droogte. Dit vereist een zeer strikte sortering, vooral voor merkproducten, wat natuurlijk een impact heeft op de prijzen. De lagere oogstvolumes in combinatie met de gestegen kosten betekenen dat we het seizoen zijn begonnen met een aanzienlijk hoger prijsniveau vergeleken met vorig jaar." De prijzen voor clementines liggen tot 30% hoger dan vorig jaar, terwijl de prijzen voor sinaasappelen in sommige gevallen nog sterker zijn gestegen.

Toch merkt de fruithandelaar op dat de hoge prijzen zich momenteel goed doorzetten op de markt. "Dit kan ook te maken hebben met het feit dat de prijzen van Zuid-Afrikaanse sinaasappelen en clementines al erg hoog waren en klanten al enigszins gewend zijn geraakt aan de hogere prijzen." Het Zuid-Afrikaanse seizoen nadert nu zijn einde en er zijn nog slechts enkele restvolumes beschikbaar.

Ontwikkeling van het huismerk 'Süsse Susi'
Wirth & Co. Fruchtimport is sinds 2017 licentiehouder van het internationaal beschermde citrusmerk 'Süsse Susi'. Krauter: "Het merk is begin jaren 80 ontstaan in Stuttgart en we hebben het onze missie gemaakt om de naamsbekendheid verder te versterken door consequent te focussen op kwaliteit en het merk het hele jaar door aan te bieden. We verkopen het merk Süsse Susi regionaal via onze stand op de groothandelsmarkt in Stuttgart en nationaal via verkooppunten in Baden-Württemberg, Beieren, Rijnland-Palts en delen van Hessen.

De nadruk ligt op kwaliteit van het product, zowel qua smaak als qua uiterlijk, benadrukt Krauter. "Ik zie vooral het uiterlijk van sinaasappelen als een grote uitdaging dit jaar. Zoals ik aan het begin al zei, moeten we meer producten sorteren dan normaal. We kunnen echter tevreden zijn met de smaak van de producten, zelfs aan het begin van het seizoen."

Naast de klassieke Girsac sinaasappelen en clementines van 1 kg, hebben de bladclementines onder het merk Süsse Susi, evenals seizoensgebonden kaki's en het hele steenfruitassortiment in de zomer, zich de afgelopen jaren ook gevestigd. "Ons doel is om het merk Süsse Susi ook buiten Zuid-Duitsland bekend te maken en het productassortiment geleidelijk uit te breiden. De nadruk zal echter blijven liggen op de citrussector, waarmee het merk in de eerste plaats wordt geassocieerd.

Steeds grotere uitdagingen bij fruitimport
Naast het Spaanse fruitassortiment heeft Wirth & Co Fruchtimport zich de afgelopen jaren ook steeds meer gericht op andere producten, zoals gevlogen mango's uit Peru en Orri clementines uit Israël. "En met groeiend succes", legt Krauter uit. "Uiteindelijk hangt het succes van een merk duidelijk af van een consistente en compromisloze focus op kwaliteit. We proberen dit te realiseren met het merk Süsse Susi, in de wetenschap dat we handelen in natuurlijke producten en dat externe factoren, of het nu gaat om extreme weersomstandigheden, watertekorten of stijgende kosten, ons steeds weer voor nieuwe uitdagingen stellen. We gaan deze uitdagingen echter graag aan en zijn over het algemeen erg positief over de toekomst."

Foto's: Wirth & Co GmbH Fruchtimport

Voor meer informatie:
Rolf Krauter
Wirth & Co GmbH Fruchtimport
Großmarkt Stuttgart
Tel: +49 (0)711 486048 0
[email protected]
https://www.diesuessesusi.de/marke/

Publicatiedatum: