Tholen - "Waar er nog wat angsten bestonden over het op tijd binnenhalen van het fruit, vanwege de ongekende hoge temperaturen tijdens de oogst, kunnen we nu stellen dat buiten een aantal uitzonderingen het gros op tijd binnen was", aldus Mark Vernooij van Urfruit. "Mede door de start op een lege markt, zijn vrijwel al deze peren met een verhaaltje verkocht. De vraag is eigenlijk vanaf het moment van oogst tot aan november goed geweest. Waar we normaal gezien aan het einde van september - begin van oktober een sterke daling zien, viel die dit jaar enorm mee. De daling was er maar zeer tijdelijk en de markt herpakte zich snel."
"De bakprijzen zijn in principe doorgestegen en waar we normaal veel moeite hebben om de koelkosten betaald te krijgen, was er dit jaar juist ruimte om dit op een gezonde manier toe te voegen. Een mooie ontwikkeling waar iedere teler nu van kan profiteren. Vorig jaar waren er zeer lage prijzen bij de start van het seizoen, met als gevolg dat telers die vroeg af moeten zetten, een zeer teleurstellend jaar hadden. Gelukkig zitten de telers er dit jaar een stuk beter bij qua rendement, met de kanttekening dat we met zijn allen uiteraard moeten blijven verkopen om een potentieel stokkend effect te vermijden. Meedoen op een gezond niveau met een gedeelte van je oogst (laatst geplukte peren) kan eigenlijk momenteel geen verkeerde beslissing zijn", constateert de hardfruitverkoper.
"Het uitvalspercentage ligt dit jaar een stuk hoger dan voorgaande jaren. De uitval kenmerkt zich door opstaande verruwing, schil-beschadigingen, schurft en in redelijk grote mate de schade van vlooien. Met deze hoge prijzen is een 1% meer uitval bijna 1ct per kilo, het is van belang dat dit meegenomen wordt bij het bepalen van de afzetstrategie. Koelhuizen tellen daarnaast 0.8-1ct per kg opslag per maand, dit in combinatie met verhoogde uitval kan een sterk effect hebben op de netto middenprijs", aldus Mark.
Team Urfruit tijdens de Fruit Logistica
"De voorraad in Nederland ligt volgens de AMI-cijfers momenteel 2% boven de voorraad van vorig jaar. Het niveau van de prijzen komt met name door de lage EU-productie dit jaar, met name ingegeven door de misoogst in Italiƫ. Momenteel vinden onze peren hun weg naar diverse bestemmingen in Europa, ondanks de hogere prijzen zien we geen afname in consumptie. Dit geeft de sector voldoende aanknopingspunten voor het realiseren van een gezonde perenmarkt naar de toekomst", besluit Mark.
Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
+31 (0)575 472 473
[email protected]
www.urfruit.nl