Letland: Afgevaardigde Nieuwe Eenheid vraagt behoud van 5% btw-tarief voor groenten en fruit
Andrejs Ceļapīters van de politieke partij Nieuwe Eenheid stelt voor om, in tegenstelling tot de leiders van deze Letse regeringscoalitiepartij, het voor Letland typische btw-tarief van 5% voor groenten en fruit te behouden.
Bron: bnn-news.com
Supermarktketen Casino waarschuwt voor 2023 verlies voor Franse tak
Casino, een met schulden beladen supermarktketen, waarschuwt voor verliezen in 2023 voor zijn Franse kernactiviteiten, als gevolg van een langzamer dan verwachte ommekeer bij zijn hypermarktdivisie en de impact van investeringskosten. Casino schatte dat zijn winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) na lease in 2023 zou variëren tussen een verlies van € 78 mln en een verlies van € 140 mln.
Bron: reuters.com
Antitrust: Commissie voert onaangekondigde inspecties uit in de online voedselbezorgingssector
De Europese Commissie voert in twee lidstaten onaangekondigde inspecties uit bij bedrijven die actief zijn op het gebied van het online bestellen en leveren van levensmiddelen en andere consumentenproducten.
Bron: ec.europa.eu
Despar Italië krijgt prijs voor retailer van het jaar 2023-2024
Despar Italië heeft voor het vierde jaar op rij de prestigieuze prijs voor Retailer van het Jaar ontvangen in de categorie Supermarkt. De prijs bevestigt het kwaliteitsaanbod en de klantenservice van Despar Italië.
Bron: spar-international.com
VK: SeeChange Technologies haalt € 9,1 mln op aan startkapitaal om de wereldwijde retailer te transformeren met visuele AI
SeeChange Technologies, een leider op het gebied van visuele AI voor de retail, kondigde de afronding aan van een financiering van € 9,1 mln, geleid door Crane Venture Partners en Triple Point Ventures. Nieuwe investeerders Runa Capital, True, Portfolio Ventures en Material Ventures namen ook deel.
Bron: prweb.com
Carrefour kondigt nieuw partnerschap in Tsjechië aan
Carrefour International Partnership zet zijn expansie voort met een nieuw partnerschap met de Tsjechische groep JIP Retail. Alle winkels van het netwerk van de keten zullen een groot assortiment Carrefour-producten gaan verkopen. JIP Retail zal de Carrefour-merken gebruiken om klanten een betaalbare selectie kwaliteitsproducten te bieden in de belangrijkste categorieën voor voeding en niet-voeding. Deze introductie van Carrefour-producten op de Tsjechische markt is een eerste stap: Carrefour International Partnership en JIP Retail zijn van plan om in 2024 Carrefour-banners uit te rollen in het convenience-netwerk van JIP Retail.
Bron: carrefour.com
Italië: Huismerken, digitalisering om groei te stimuleren voor Gruppo VéGé in 2024
Retailcoöperatie Gruppo VéGé zal zich richten op het uitbreiden van haar private label-aanbod en investeren in digitalisering om de groei in 2024 te stimuleren. Het bedrijf verwacht in 2023 een omzet van € 13,7 mld te behalen, een stijging van 9,4% ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus mediaberichten. Het bedrijf voorspelt een verdere groei tot € 14,4 mld in 2024. De retailer is van plan om alleen al in 2024 78 nieuwe winkels te openen, waaronder vijf hypermarkten en 60 supermarkten.
Bron: esmmagazine.com
Omzet Nederlandse retail stijgt, omzet daalt in Q3
De omzet van de Nederlandse retail steeg in het derde kwartaal met meer dan 4% j-o-j als gevolg van prijsverhogingen. De omzet in het derde kwartaal daalde met bijna 3%, zo blijkt uit de laatste gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Bron: esmmagazine.com
Plant Based World Expo Europe verwelkomt meer dan 3.700 deelnemers uit 25 landen
Plant Based World Expo Europe, het grootste volledig plantaardige vakevenement van het continent, vond in Londen voor de derde keer plaats van 15 tot en met 16 november. Exposanten zoals Upfield benadrukten de milieuvriendelijke eigenschappen van hun voedingsmiddelen, terwijl anderen producten demonstreerden die gemaakt zijn van groenten en pure voedingsmiddelen, een groeiende trend nu consumenten op zoek zijn naar minder bewerkte en voedzamere opties.
Bron: vegconomist.com
Huel breidt uit naar Duitse retail en wuift geruchten over een beursgang weg
Het Britse maaltijdvervangermerk Huel, waarvan oprichter Julian Hearn geruchten over een beursgang bagatelliseerde na een stijging van de omzet, gaat zijn "Smart Food"-producten op de retailmarkt in Duitsland introduceren.
Bron: vegconomist.com