"Wij halen onze ananas voornamelijk uit Costa Rica, omdat de kwaliteit daar doorgaans het beste is. Dit is het ras Sweet Pineapple", zegt Yannick Hoffmann, co-directeur van Fruchtimport Hoffmann op de groothandelsmarkt in Hannover. "Er waren aanvoerproblemen aan het begin van het jaar. Dit had echter minder te maken met de beschikbaarheid en meer met het feit dat de containers wekenlang in de havens lagen en niet konden worden vrijgegeven vanwege de stakingen. Tussendoor waren er ook een paar weken waarin de kwaliteit te wensen overliet."
Foto: Freshplaza.de
Stabiele vraag naar ananas
In de zomer daalt de vraag meestal, omdat er meer keuze aan fruit is. "De interesse in ananas nam een paar weken geleden weer toe, omdat veel fruitsoorten, vooral regionaal, niet meer verkrijgbaar zijn. Daarbij speelt ook mee dat er nu bijna alleen maar Duitse appelen en peren verkrijgbaar zijn."
"We hebben twee rassen beschikbaar: Aan de ene kant de eerder genoemde groene, zoete ananas, en aan de andere kant een premium ras die al heel rijp bij ons wordt aangeleverd. Deze laatste wordt verkocht in verpakkingen van zeven stuks voor 18,00 euro." Terwijl supermarkten vooral geïnteresseerd zijn in het groene product, wordt het premium ras vooral gekocht door weekmarkthandelaren. "Ik bezoek zelf regelmatig onze klanten op de wekelijkse markt, vooral op dagen dat er veel klanten zijn. De beweging op de weekmarkten is natuurlijk erg afhankelijk van het weer. Tegelijkertijd zijn er nauwelijks jongere klanten te zien, de gemiddelde leeftijd ligt rond de 50 tot 60+. Daar komt bij dat het voor de weekmarkten ook erg moeilijk is om nieuwe medewerkers te vinden", zegt Hoffmann.
De directeuren Yannick en Helge Hoffmann. Foto: Fruchtimport Hoffmann GmbH
"Ons verkoopteam bestaat uit vijf mensen, van wie er drie van mijn leeftijd zijn. Maar er zijn veel groothandelsbedrijven waar de jongste medewerker midden 40/begin 50 is. De meeste jongere werknemers zijn vrienden of familieleden; dan zijn er nog de onhandige werktijden, soms beginnen we om middernacht. Maar ook het fysiek veeleisende werk schrikt sommige mensen af." Desondanks is de stemming op de groothandelsmarkt momenteel goed.
"Wat de financiële situatie betreft, is 2023 tot nu toe een heel goed jaar. We hebben zeer sterke verkopen kunnen realiseren van bijna alle seizoensproducten, zoals aardbeien en asperges uit Duitsland en Nederland. Druiven uit Italië en cantharellen en andere paddenstoelen behoren ook tot onze sterkere producten. We zijn net begonnen met het seizoen voor clementines en sinaasappels uit Spanje. Dit betekent dat we voor elk seizoen wel een favoriet product hebben. Zodra het seizoen voor een topproduct is afgelopen, begint het volgende seizoen meteen. Werken met zoveel producten per jaar is precies wat ik zo leuk vind aan dit werk", besluit Hoffmann.
Foto: Fruchtimport Hoffmann GmbH
Voor meer informatie:
Yannick Hoffmann
Fruchtimport Hoffmann GmbH
Am Tönniesberg 16-18
Großmarkt Stand 95 – 97
D-30453 Hannover, Duitsland
Tel.: +49 511 2613738
[email protected]
https://fruchtimporthoffmann.de