De Zuid-Afrikaanse particuliere terminaloperator FPT heeft een extra reach stacker aangeschaft om de efficiƫntie op hun terminal te verhogen. Tijdens de piek van de zomer ervaart de haven van Kaapstad winden met hoge snelheid en reach stackers zijn veel minder gevoelig voor wind dan stapelkranen. Het nieuwe materieel zal helpen bij de export van druiven en steenfruit in het komende seizoen.
Reach stackers in actie op de terminal van FPT in Kaapstad (foto's geleverd door FPT)
"Vanwege alle druk en vertragingen bij de Cape Town Container Terminal willen meer containerlijnen FPT gebruiken om te helpen met het transport, dus we hebben meteen een andere reach stacker aangeschaft - we hadden er al vier - om de schepen sneller te kunnen laden," zegt Paulo Franco, directeur van de FPT Group die particuliere terminals exploiteert in de havens van Kaapstad, Durban en Port Elizabeth. Paulo merkt op dat ze graag meer reach stackers zouden willen aanschaffen, maar er is een lange wachtlijst wereldwijd voor hen. FPT had het geluk om deze lokaal te kunnen inkopen.
Het team van FPT met de nieuw aangekomen reach stacker; ze zouden er graag meer willen aanschaffen, maar er is een wachtlijst wereldwijd
Hij legt uit dat het leasecontract van FPT met Transnet hun operaties beperkt tot uitgeruste schepen die de particuliere operator mag afhandelen. "We hebben containerlijnen in Kaapstad benaderd die uitgeruste schepen hebben om te zien of we kunnen helpen, en we zijn er nu in geslaagd om een aantal van de grote scheepvaartlijnen te verwerken die de meeste van hun uitgeruste schepen naar ons brengen. Het heeft zeker de laadtijd verbeterd en geholpen om de haven van Kaapstad te ontlasten. Bovendien," voegt hij eraan toe, "zorgt het ervoor dat onze terminal in Kaapstad klaar is voor het snel naderende fruitexportseizoen."
Voor meer informatie:
Paulo Franco
FPT
[email protected]
https://fpt.co.za