Na bijna 3 weken Japan mag mijn out of office weer uit. Naast een culinair walhalla is het ook op retailvlak, en in het bijzonder AGF, één bron van inspiratie!
💍Fruitjuwelier – Fruit is niet alleen voor dagelijkse consumptie. In Japan wordt fruit gezien als een kostbaar geschenk dat wordt gegeven aan iemand op wie je indruk wilt maken, je dankbaarheid wilt tonen of het beste wilt wensen. Er zijn zelfs gepelde druiven te koop! Al staat de Yen goed, een fruitmandje van ¥21.000 kost je zo'n €130. Ook het schap van enkele grotere supermarkten is een cadeautje om te zien. Met zoveel aandacht en respect gepresenteerd.
🥡Convenience – De retailmarkt wordt gedomineerd door convencience stores. In het land zijn bijna 50.000 vestigingen van 7-Eleven, FamilyMart en Lawson te vinden. Vaak 24-7 geopend. Het assortiment bestaat onder ander uit onigiri's voor €1, sando's voor €2 en bento boxen voor €4 van topkwaliteit. Maar ook frozen fruitsmoothies die je in winkel kan blenderen, broodjes belegd met fruit en vending machines met patisserie in blik.
🗓️Lokaal en in het seizoen – In de supermarkten kom je op dit moment geen aardbei of andere bes tegen. Soms een verdwaalde blauwe bes. Ook de appels en peren komen uitsluitend uit Japan vermarkt onder de unieke eigenschappen van de prefectuur en teler. M.u.v. van veel Zespri is het vooral lokale teelt. De focus op seizoenen komt deels omdat de Japanse kalender namelijk veel meer subseizoenen kent. Deze bestaat uit 24 Sekki verdeeld in 72 Ko om de veranderende seizoenen aan te geven. Wat te denken van ‘sakura hajimete saku’ ofwel het seizoen van ‘de eerste kersenbloesem’.
🥤Verpakking is geen issue – Er wordt lustig op los verpakt. Bijna ieder stuk groente of fruit is verpakt in plastic. Van losverpakte banaan tot een appel met een piepschuimnetje in een clamshell. Daarentegen is op straat geen vuiltje te vinden ondanks dat er bijna geen prullenbakken zijn. Een van de verklaringen hiervoor is dat als kind al wordt geleerd om anderen niet tot last te zijn. Dat betekent ook het netjes houden van je omgeving. Afval onderweg neem je simpelweg mee naar huis en recycle je.
🍓Specialisatie – Een winkel helemaal gefocust op aardbeien, appels, blauwe bessen en zelfs een pruimenwinkel. Het kan in Japan!
#japan #freshproduce #agf #retail




