"Noten en gedroogd fruit zijn al enkele jaren erg populair bij consumenten. Dit komt door verschillende trends. Eén daarvan is gezond snacken. Veel consumenten willen gezonder eten en grijpen daarom naar natuurlijke ingrediënten en snacks. Noten en gedroogd fruit worden door consumenten gezien als gezondere alternatieven en vervangen bijvoorbeeld de chocoladereep op kantoor of de zak chips op de bank", zegt Sven Schenkewitz. Hij is de marketingmanager van het Duitse bedrijf Herbert Kluth dat in 1928 is opgericht en zich onder andere op de import en verwerking van noten en gedroogd fruit richt.
Sven Schenkewitz op de Anuga 2023. Het bedrijf ontving dit jaar de prijs "Product van het jaar 2023" voor zijn pistachenoten.
"De markt voor noten en gedroogd fruit profiteert net zo goed van alternatieve diëten zoals 'suikervrij' of veganistisch. Voor veel recepten van deze dieetstijlen worden noten en fruit gebruikt ter vervanging van dierlijke producten of conventionele zoetstoffen. Dadels worden bijvoorbeeld gebruikt als zoetstof. In veganistische recepten worden veel kaassoorten vervangen door geweekte cashewnoten. Tegelijkertijd leveren noten veel voedingsstoffen, waardoor ze zeer geschikt zijn voor een veganistisch dieet", aldus Schenkewitz.
Wereldwijde herkomstlanden
Kluth's bestsellers zijn pistachenoten, geroosterd en gezouten, amandelen, cashewnoten en dadels. "We halen onze gepelde pistachenoten uit de VS. Het teeltgebied ligt in Californië. De pistachenoten worden vervolgens geroosterd in onze eigen branderij en tot slot verfijnd door een pekelbad. Onze conventionele cashewnoten komen uit Indonesië. Onze amandelen halen we uit de VS en Australië. Voor onze walnoten gebruiken we producten uit Chili en de VS. Sommige van onze gecertificeerde biologische producten komen uit andere teeltgebieden. Andere klassiekers zijn de natuurlijke notenpittenmix en de gezwavelde abrikozen."
Het bedrijf lanceerde ook 14 nieuwe biologische producten in maart 2023. "De biologische bulkzakken zijn goed ontvangen door onze klanten. Maar omdat we dit jaar ons conventionele bulkassortiment hebben vervangen door de biologische bulkzakken, hebben we hier nog geen vergelijkingspunt. De 14 biologische bulkzakken vertegenwoordigen ongeveer 12 procent van ons totale Kluth merkassortiment op productniveau, vergeleken met 102 conventionele artikelen."
De belangrijkste afnemers van hun producten zijn eindgebruikers die worden bereikt via de retail in Duitsland. "Voor deze groep hebben we het breedste productassortiment. Een ander afzetkanaal is de groothandel voor de horeca. We exporteren onze producten naar enkele Europese landen, maar de focus ligt op de Duitse markt."
Variabele verpakkingsformaten
Voor eindgebruikers in de supermarkten gebruikt het bedrijf vaak stazakjes van 100 gram of platte zakjes van 150-200 gram, terwijl grotere gramgewichten van 500 gram ook worden aangeboden voor "heavy users" of grootverbruikers. "Voor gemakkelijk gebruik van bijvoorbeeld een portie pijnboompitten, hebben we ook kleine platte zakjes met een inhoud van 20-60 gram. De kleine zakjes zijn perfect voor consumenten die de betreffende pitten bijvoorbeeld maar voor één recept nodig hebben, als topping of als ingrediënt", zegt Schenkewitz. "Daarnaast bieden we sommige van onze snacks ook aan in praktische cups. De inhoud van de cups varieert van 115 tot 300 gram, afhankelijk van het product en de grootte. Voor cateringklanten gebruiken we in de foodservice ook bulkzakken met een inhoud van 1 kilo."
"Zoals de meeste voedselproducenten hebben we dit jaar prijsverhogingen moeten doorvoeren voor onze producten om de gestegen kosten op te vangen. Voor producten als cashewnoten, amandelen en walnoten, die allemaal uit verre landen worden geïmporteerd, zijn dit natuurlijk vooral kosten op logistiek gebied. Daarnaast hebben we ook te maken met de gestegen energieprijzen, die vooral relevant zijn voor stappen in het productieproces zoals roosteren. We hebben een eigen branderij waar we enkele van onze producten bewerken", zegt Schenkewitz.
"In 2023 waren er ook veel uitdagingen en we kunnen ervan uitgaan dat 2024 aanvankelijk net zo uitdagend zal blijven. Gezien deze achtergrond zijn we tevreden met onze bedrijfsontwikkeling in 2023 en kijken we ernaar uit om in 2024 samen met onze handelspartners nieuwe impulsen in de markt te creëren."
Voor meer informatie:
Sven Schenkewitz
Herbert Kluth (GmbH & Co. KG)
Heidekoppel 31
D-24558 Henstedt-Ulzburg, Duitsland
Tel.: +49 4193 966 20
[email protected]
www.kluth.com