Een fundamentele stap in de ontwikkeling van de appelsector in Ierland
De Ierse retailmarkt voor appelen is €135 mln waard en wordt momenteel voor meer dan 90% gevuld door import, waardoor er potentieel is voor lokaal geteelde appelen. Het ontwikkelen van een modern en efficiënt teeltmodel met nieuwe rassen om een hoge fruitkwaliteit en -opbrengst en lagere arbeidskosten te bereiken, is een van de doelstellingen van het Teagasc-onderzoek.
Bron: irishexaminer.com
Spanje: Dia ziet omzet met 4,5% stijgen in eerste negen maanden van het jaar
De Spaanse retailer Dia Group heeft een omzetstijging van 4,5% op vergelijkbare basis in de eerste negen maanden van het jaar gerapporteerd, tot € 4,6 mld.
Bron: esmmagazine.com
VK: Charlecote Park presenteert honderden gebreide pompoenen
Honderden met de hand gebreide pompoenen worden tentoongesteld op een terrein van de National Trust als reactie op de bezorgdheid over voedselverspilling. Meer dan 200 van deze wollige herfstgroenten vormen een duurzame seizoensdisplay in Charlecote Park in Wellesbourne, Warwickshire. Het handgemaakte gewas is de afgelopen drie maanden gebreid, gevilt en gehaakt door personeel en vrijwilligers. De tentoonstelling in de Victoria Kitchen is tot en met zondag 5 november elke dag van 10.30 tot 16.30 uur geopend voor bezoekers.
Bron: bbc.com
Greens Retail kiest voor Snappy Shopper
Snappy Shopper heeft een samenwerking aangekondigd met de Schotse retailer Greens Retail om haar nieuwe thuisbezorging en click & collect-aanbod mogelijk te maken.
Bron: talkingretail.com
NFU dringt er bij lokale overheden op aan om Britse producten te steunen
De NFU dringt er bij lokale overheden in het hele land op aan om positieve stappen te nemen om lokale tuinbouwbedrijven te steunen door te beloven zoveel mogelijk lokale en Britse voeding in te kopen. NFU-voorzitter Minette Batters: "Het zou de broodnodige steun bieden aan Britse telers in een tijd waarin de zekerheid en het vertrouwen van het bedrijfsleven op een historisch dieptepunt zijn en tegelijkertijd waarde terugbrengen in de lokale economie."
Bron: nfuonline.com
Omzetgroei Carrefour vertraagt in derde kwartaal door dalende inflatie
Carrefour, Europa's grootste foodretailer, rapporteerde over het derde kwartaal een zwakkere omzetgroei dan verwacht doordat de voedselprijsinflatie afnam en consumenten bleven bezuinigen. De omzet in het derde kwartaal kwam uit op € 23,6 mld, goed voor een like-for-like groei van 9%, een vertraging ten opzichte van de groei van 10,3% in het tweede kwartaal, maar Carrefour hield vast aan zijn doelstellingen voor 2023.
Bron: reuters.com
BRT start nieuwe bezorgdienst voor verse voeding in Italië
Het Italiaanse koeriersbedrijf BRT heeft een nieuwe dienst geïntroduceerd die gespecialiseerd is in de levering van verse voedingsproducten. BRT Fresh is momenteel beschikbaar in Milaan, Rome en Padua en zal eind 2023 worden uitgebreid naar Bologna en Turijn. BRT voegde eraan toe dat het van plan is om binnen de komende twee jaar alle grote Italiaanse steden te bestrijken.
Bron: esmmagazine.com
Zweden: verslag ICA Gruppen over het derde kwartaal 2023
De omzet van de Zweedse retailer in levensmiddelen steeg met 4,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022, terwijl de winstontwikkeling stagneerde en de marge daalde van 4,7% naar 4,5%. De omzet van ICA Gruppen als geheel steeg in het derde kwartaal, voornamelijk door de hoge inflatie, naar € 3,1 mln (€ 2,9 mln in 2022). De operationele marge kwam uit op 5,3% (4,9%) en de operationele winst op € 0,1 mln.
Bron: icagruppen.se
VK: Morrisons verkoopt zijn populairste medium pompoenen dit jaar voor slechts € 0,86
Morrisons helpt gezinnen hun seizoensuitgaven te beheersen door de prijs van middelgrote pompoenen te verlagen tot ruim onder de euro. Het assortiment bevat pompoenen voor elk budget, van kleine pompoenen tot reuzenpompoenen. Morrisons heeft QR-code-stickers geïntroduceerd om klanten te helpen bij het beheren van afval.
Bron: morrisons-corporate.com