Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse AGF-bedrijven krijgen rondleiding op Joburg Fresh Produce Market

Op 18 oktober 2023 heeft de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Zuid-Afrika een rondleiding georganiseerd voor Nederlandse landbouwbedrijven op de Johannesburg Fresh Produce Market (JFPM).

Het doel van de rondleiding was om de Nederlandse afgevaardigden kennis te laten maken met de werking van de Johannesburg Fresh Food Market, met speciale aandacht voor het unieke op commissie gebaseerde systeem dat op de markt wordt gebruikt.

"De directe verkoop- en groothandelsbenaderingen die momenteel internationaal worden gebruikt, vallen op door hun lage transparantieniveaus en het feit dat producten eigendom zijn van individuele entiteiten in plaats van primaire land- en tuinbouwmerken," legt Emiel Mulder uit, van de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden. "Daarentegen is het Zuid-Afrikaanse systeem een neutraal handelsplatform met een hoge zichtbaarheid, waarbij de prijzen dagelijks worden vastgesteld op basis van de actuele aanbod- en vraagfactoren. Dit stelt land- en tuinbouwbedrijven van verschillende typen en omvang in staat om te concurreren en hun eigen merken uit te breiden, terwijl ze alle Zuid-Afrikaanse consumenten bedienen, inclusief de miljoenen burgers die AGF-producten via informele handelsnetwerken verkrijgen."

De rondleiding begon om 6.00 uur, ruim op tijd voor de dagelijkse gang van zaken op de markt, en omvatte gesprekken met producenten, verkoopagenten, marktbeheer en anderen die essentieel zijn voor de dagelijkse werking van de markt op de verschillende groenten- en fruitafdelingen. Ze deelden persoonlijke ervaringen over het werken in de AGF-sector, hoe de sector functioneert en hoe hun eigen carrières binnen de sector zijn gegroeid.

"De rondleiding werd gevolgd door een uitstekende sessie op de kantoren van de RSA Group op de JFPM, waar RSA Group CEO, Jaco Oosthuizen, de groep een gedetailleerd overzicht bood van hoe het ecosysteem van de AGF-markten in Zuid-Afrika functioneert," aldus Mulder van de Ambassade.

Een andere unieke eigenschap van de National Fresh Produce Markets in Zuid-Afrika is hun status als een transparant waardeoverdrachtsmechanisme dat in staat is om de opbrengst van verse oogsten om te zetten in inkomsten die terugvloeien naar telers en lokale overheden in de vorm van verkoopcommissies.

Voor de leek klinkt het omzetten van een oogst in inkomsten als een natuurlijk onderdeel van de land- en tuinbouw, maar dit aspect is eigenlijk zeer complex, waarbij veel boeren en telers worstelen om een betrouwbaar verkoopkanaalmix op te zetten die hen in staat stelt om al hun producten op een voorspelbare en duurzame manier te verkopen.

Het Zuid-Afrikaanse vrije marktsysteem voor AGF-producten functioneert in dit opzicht zeer effectief, zonder kosten voor de staat. "Ons systeem verschilt sterk van dat in Europa en de VS, en internationale bezoekers zijn altijd geïnteresseerd in hoe we het doen," zegt Jaco Oosthuizen, CEO van de RSA Group.

Publicatiedatum: