De resultaten van vijf jaar Joint Corridors Off Road zijn met de deelnemers van dit programma van Topsector Logistiek gedeeld. Dat gebeurde tijdens het Forward Forum op dinsdag 3 oktober in het Nationaal Militair Museum waar 80 deelnemers bij aanwezig waren. De conclusie na vijf jaar: multimodaal loont, zelfs op korte afstand. Mooie cijfers zijn gepresenteerd, die door Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Verkeer, werden bejubeld. "Dat neemt niet weg dat het uitdagende tijden zijn waarbij reverse modal shift op de loer ligt. Toch werd tijdens het Forward Forum vooral stil gestaan bij wat er goed gaat en zijn de deelnemende bedrijven in zonnetje gezet met een miniatuur van de Kampioenschaal Multimodaal Transport."
Na vijf jaar is er een prestatie neergezet waar op 3 oktober tijdens het Forward Forum bij stil is gestaan. Daarbij werd ook vooruit gekeken, want het programma Joint Corridors Off Road stopt niet. "We vieren wat er bereikt is, maar kijken ook naar welke kansen er nog zijn en hoe we samen met de regiomanagers in het land en samenwerkingspartners de bedrijven kunnen blijven ondersteunen om off road te gaan", zegt programma manager Jeroen Bolt.
Klinkende cijfers
Via 45 joint corridors worden wekelijks 500 aankomsten en vertrekken gerealiseerd via water en spoor. Hierdoor wordt 900.000 ton CO2 bespaard en 400.000.000 kilometers van de weg gehaald. “Klinkende cijfers”, volgens Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat. “De resultaten spreken voor zich en laten zien dat ook multimodaal op de korte afstand loont.” Harbers richt het woord vanaf een groot videoscherm tot de deelnemers van Joint Corridors Off Road. “Er is veel reden om met een positief en trots gevoel terug te kijken op de afgelopen jaren. Er is hard gewerkt om het multimodale vervoer op een hoger plan te brengen en mogelijk te maken voor bedrijven op elk bedrijventerrein in Nederland.”
De afgelopen jaren is er aan een sterke basis van joint corridors gebouwd. Wat is er nodig om verder te groeien in multimodaal transport de komende jaren? Deze vraag werd aan de deelnemers in de zaal gesteld. De volgende reacties kwamen los:
Arno Swagemakers (Swagemakers Intermodaal Transport en 3MCT): "De congestie in de haven is iets waar wij tegenaan lopen. Daarnaast de prijs, het moet betaalbaar blijven. Vorig jaar met de stijging van de energieprijzen werd vervoer via spoor onbetaalbaar en geven klanten weer de voorkeur aan vervoer over de weg. We moeten met elkaar die terugtrekkende beweging, reverse modal shift, zien te voorkomen. Het moet betaalbaar blijven en daarbij is overheidssteun nodig om de concurrentiepositie te behouden."
Mark van Elsacker (Geodis): "We doen veel bulktransport van bier en daar zit een tijdsframe aan vast. Prijs is daarbij ook belangrijk. Als we een barge gebruiken moeten we niet teveel last krijgen van wachttijden in de haven. We merken dat we moeite moeten doen om onze klant erin mee te krijgen."
Peter de Witte (BCTN): "Wij zitten ook met het tarief en de prijzen. Wij zetten subsidie in om de klant mee te krijgen waarbij we de subsidie laten landen bij de ontvanger. Via koude acquisitie hebben we een klant op deze manier weten te overtuigen om van de weg naar de barge te gaan tussen Rotterdam en Den Bosch.
Met wat puzzelen was het volume groot genoeg om subsidie te krijgen en loopt dit traject naar tevredenheid."
Susanne Dirksen (Schavemaker): "We zijn al sinds 2019 bezig met een spoorverbinding richting Wroclaw, Polen, met twee rondritten per week. Pas vanaf 2022 zijn we break-even met nu soms een klein plusje. We blijven vooruit kijken. Met de Duitse Maut en het chauffeurstekort ben ik ervan overtuigd dat het spoor het gaat winnen van de weg."
Bron: Topsector Logistiek
Voor meer informatie:
www.go-off-road.nl