Tholen - Alle AGF-producten te allen tijde jaarrond aanbieden? Als fullservice groothandel voor de specialist biedt Postuma AGF uit IJsselmuiden weliswaar een totaalassortiment aan, maar directeur Sjoerd Postuma laat tegelijkertijd geen mogelijkheid onbenut om zijn klanten erop te wijzen om met de seizoenen mee te verkopen. "Altijd maar alles jaarrond aanbieden is pure luxe, terwijl de producten in het seizoen goedkoper én ook vaak lekkerder zijn."
Sjoerd (rechts) met zijn compagnons tijdens het jubileumfeest vorig jaar
"Mensen klagen momenteel veel dat alles duurder wordt, maar er valt door logisch na te denken al veel te besparen op logistieke kosten. Wij beleveren bijvoorbeeld veel foodservice-klanten met onze snijderij, maar zij moeten beseffen dat de spinazie in de winter uit Spanje moet komen en daardoor duurder is. Alles heeft zijn prijs. Je kunt een zak gesneden andijvie kopen, maar met een krop andijvie bespaar je een hoop geld uit."
"Het invliegen van groenten en fruit staat momenteel volop ter discussie. Met de klimaatextremen die we de laatste jaren hebben gezien, staat ook de beschikbaarheid van veel producten steeds meer onder druk. Maar er zijn elke periode van het jaar volop alternatieven beschikbaar. In het supermarktkanaal ontbreekt vaak de kracht en kennis om dat aan de klanten duidelijk te maken. Een AGF-specialist kan dat wel, maar zij mogen dat in mijn optiek ook nog weleens actiever doen."
Presentatie Postuma AGF tijdens Vakbeurs Foodspecialiteiten
Spaanse mandarijnen
"Momenteel komen er volop Spaanse mandarijnen op de markt. Daar zit voor een winkel een prachtig verhaal in. Die mandarijnen worden zo dichtbij huis geteeld als mogelijk is, worden vers geoogst en met zo weinig mogelijk transportbelasting. Maar dat verhaal moet wel verteld worden. Er wordt altijd nogal makkelijk gezegd dat een consument jaarrond producten wenst, maar je moet ze hierin ook een beetje opvoeden."
"Ook bij ons krijgen de klanten de producten die ze willen hebben, maar ze krijgen er wel uitleg bij. Zo waren de Nieuw-Zeelandse kiwi's de afgelopen maanden extreem duur door de weersomstandigheden. Nu het Europese seizoen is begonnen worden de prijzen normaler en promoten we ze ook weer nadrukkelijker op de voorgrond", vervolgt Sjoerd.
Voelde de directeur van de 110-jarige groothandel zich in de afgelopen jaren weleens een roepende in de woestijn in een markt die steeds meer ging naar jaarrond beschikbaarheid, de laatste tijd ziet hij ook wel meer begrip voor zijn standpunt. "Milieu is een thema voor de toekomst. Wij zijn daar als sector onderdeel van en als we daar verantwoordelijkheid voor willen nemen, zullen we daar ook op moeten acteren."
Voor meer informatie:
Postuma AGF
Manenbergring 2
8271 RX IJsselmuiden
Tel: +31 (0)38 3370099
[email protected]
www.postuma.nl